Správa PPC kampaní cena

Správa-PPC-cena

2022-11-04


PPC kampaně jsou stěžejní části online marketingu. Jedná se o model reklamy, kdy inzerent platí pouze za konkrétní akci – zobrazení, proklik, zhlédnutí. Více o podstatě PPC kampaní jako takových si můžete přečíst třeba v našich dalších článcích.

Další oblastí, které je důležité se věnovat, je správa PPC kampaně. Ta zahrnuje nejen nastavení reklam v jednotlivých reklamních systémech, ale také průběžnou optimalizaci a reporting.

Po přečtení článku budete mít ponětí o tom:

  • jaké existují reklamní systémy
  • v čem tkví jejich specifika
  • kdo má správu PPC kampaní na starosti
  • podle čeho vybrat PPC “dodavatele”
  • jak se pohybuje cena za správu ppc kampaní

Správa PPC kampaně a jednotlivé reklamní systémy

Reklamní systém je prostředí, které vám umožňuje inzerovat vaše produkty a služby zákazníkům. Už jen z definice vám musí být jasné, že existuje poměrně velké množství reklamních systémů. A vyznat se v nich nemusí být jednoduché. Popíšeme vám ty nejpoužívanější, nastíníme jejich základní charakteristiky, unikátní výhody a případy, ve kterých se dané systémy hodí nejlépe.

Google Ads

Google je pro mnoho lidí synonymem internetu. Google Ads jsou pro mnoho lidí synonymem k internetové reklamě. Umožňují zobrazení komerčního sdělení (PPC) v Google vyhledávači, v obsahové síti formou bannerů, videoformáty na YouTube, v nákupech, Google mapách, aplikacích a třeba i v Gmailu.

Právě v globálním zásahu napříč různými platformami a možnostech cílení tkví největší výhody tohoto reklamního systému. Díky množství dat, ke kterým má Google přístup, můžete nastavit své kampaně do toho nejmenšího detailu. Zasáhnout můžete sdělením přesně tak, jak potřebujete v rámci jednotlivých fází nákupního chování. Pokud chcete zásah maximalizovat, doporučujeme kombinovat s Sklikem, který popisujeme níže. 

Google Ads mají i vlastní mobilní aplikaci, takže můžete mít přehled o svých kampaních na cestách. Pro nastavení kampaní určitě doporučujeme desktop verzi, mobilní variantu vnímáme jako krajní řešení.

Sklik

Řešení z dílny české firmy Seznam, které umožňuje zasáhnout 95 % uživatelů českého internetu. Otázka Google Ads versus Sklik každopádně není na místě. Sklik sice nabízí podobnou funkcionalitu jako Google Ads, má ale výhradně tuzemský zásah a navíc spíše mezi konzervativnějšími a staršími cílovými skupinami. Velmi záleží na oboru vašeho podnikání, v některých oblastech vám může český Sklik přinášet i lepší výsledky než Google Ads.

PPC reklama na Skliku tedy může být zajímavým doplňkem Google Ads kampaní. Proto není radno jej opomíjet, samozřejmě s přihlédnutím k rozpočtům a cílové skupině. Mezi zmíněnými systémy nicméně není problém se vzájemným exportem a importem kampaní, takže s nastavením nebudete mít až tolik práce.

Meta Business manager

Dříve Facebook ads manager a v českém prostředí známý jako starý dobrý správce reklam. Jak jeho název napovídá, umožňuje spravovat kampaně na platformách firmy Meta, kterými jsou Facebook, Instagram a WhatsApp. Správce reklam je jednou z dílčích části Business suite, se kterým bývá často zaměňován. Business manager je pak pouze desktopovou verzí Business suite.

Podobně jako u Google jde o globální platformu, která nabízí široké možnosti cílení a různé reklamní formáty. Díky zaměření na vizuální obsah a možnosti budování komunit jde o vhodný nástroj pro brandové kampaně a budování povědomí při vstupu na trh.

Také tento reklamní systém má vlastní mobilní aplikaci a stejně jako u Google Ads i tady doporučujeme pro nastavení kampaní používat výhradně desktop.

LinkedIn Ads Manager

Vztah Ads manageru a Business Manageru funguje stejně jako u společnosti Meta, také se jedná o dílčí část většího celku určeného ke správě aktivit na dané síti.

LinkedIn je svým cílením na bázi profese, demografie a velikosti společnosti poměrně specifická reklamní platforma, která má relativně úzkou cílovou skupinu. LinkedIn primárně využívají vedoucí pracovníci, manažeři nebo konzultanti, pracovníci z finančního sektoru – zkrátka profesionálové z různých oborů s vyšším socioekonomickým statusem. 

Síla LinkedIn tak primárně spočívá ve sběru kontaktů a oslovení B2B klientely. Zároveň můžete oslovit potenciální spolupracovníky zajímavou náborou kampaní na pozice, které vyžadují určité kompetence. Pomoct vám k tomu může výběr různých reklamních formátů.

TikTok Ads Manager

S relativně mladou sociální sítí se pojí i relativně nový reklamní systém. Jak již jeho název napovídá, umožňuje vám inzerovat na TikToku – nejrychleji rostoucí sociální síti na světě.

Přestože jsou zatím možnosti TikToku v rámci cílení omezené jen na Českou republiku jako celek bez menších celků, jedná se o velmi zajímavou platformu s vysokým potenciálem do budoucna. 

Většinu uživatelů v Česku v roce 2022 tvoří lidé mezi 18-24 lety. Není ale pravdou, že TikTok používají jen ti nejmladší. Uživatelů ve věkové skupině 35-54 let je u nás více než 250 tisíc. 

Kromě reklamních formátů je zde možnost využití influencer marketingu. Hlavní výhodou je, že je TikTok reklama ve srovnání s konkurenčními reklamními systémy podstatně levnější.

Srovnávače zboží

Jde o řešení využívající produktové katalogy nejčastěji ve formátu XML. XML feed si lze představit jako tabulku všech produktů s jednotlivými charakteristikami od názvu výrobce, přes cenu až po barvu, materiál a další detaily. Feed generuje daná eshopová platforma. 

V nástroji pro správu produktového feedu, například v Mergado, se vyexportuje formát feedu pro jednotlivé zbožové srovnávače a následně se do nich nahrává. Komerční potenciál zbožových srovnávačů spočívá v “topování” podobně jako například u inzerátů na bazaru. Srovnávačů je na českém trhu více a liší pouze prostředím nastavení a sortimentem. Daly by se rozlišit na “obecné” a “specifické”. 

Na těch obecných se inzeruje prakticky cokoliv, co povolují podmínky jednotlivých srovnávačů. Kategorií zboží jsou tisíce. Mezi nejznámější “obecné” zbožové srovnávače patří Google nákupy, který přináší zpravidla nejlepší výsledky díky největšímu množství dat. Dále jsou to srovnávače specifické pro Česko – Zboží.cz a Heureka. Druhé jmenované řešení je obzvláště úspěšné, pokud máte kvalitní recenze.

Co se týče specifických “zbožáků”, tam patří ty, které se zabývají jednou kategorií nebo oblastí zboží. Jmenovat můžeme například Glami, na kterém najdete módu a FAVI a Biano nabízející nábytek a dekorace.

Výhodou využívání srovnávačů zboží je relativně vysoký konverzní poměr, jelikož získáváte pozornost těch, kteří jsou těsně před provedením nákupu. Pokud nabízíte stejné nebo srovnatelné zboží s konkurencí, můžete získat její zákazníky a zvyšovat tak tržní podíl.

Další reklamní systémy

Popis všech známých reklamních systémů by vydal na několik samostatných článků. Takže přikládáme seznam dalších více či méně využívaných, kde je možné vytvořit PPC reklamu.

  • RTB systémy (Adform, Google DoubleClick Bid manager, eTarget…)
  • Amazon Ads
  • Snapchat Ads Manager
  • Twitter Ads Manager
  • Pinterest Ads
  • Microsoft Ads

Kdo má správu a tvorbu PPC kampaní na starosti?

Vše začíná analýzou klienta. Nejdříve se dohodnete na cílech propagace a reklamním systému. Následuje analýza klíčových slov, psaní reklamních textů, grafické práce a tvorba kampaní s následnou optimalizací PPC kampaní. Neefektivní propagace vám může nejen uškodit, ale v dlouhodobém hledisku klidně může položit vaše podnikání na lopatky. 

Takže agentura nebo freelancer? Nebo zvolit interního markeťáka? Komu tyto činnosti dáte na starost záleží jen vás. Vyhodnotit si musíte recenze, reference a hlavně přínosy jednotlivých řešení. V krátkosti popíšeme jejich výhody i nevýhody.

Reklamní agentura

Výhodou agentury je, že dostáváte komplexní balíček služeb. K dispozici jsou odborníci na jednotlivé oblasti, kteří se dokáží v případě nemoci zastoupit a kteří mají zkušenosti s klienty napříč různými obory. Také dostáváte výstupy i výsledky v určitém standardu. Spolupráce je navíc zpravidla dobře právně ošetřena a jsou jasně definované podmínky.

U opravdu velkých agentur může být také problém s rozdělením kompetencí a určením zodpovědnosti. A v krajních případech se může stát, že budete komunikovat s lidmi, kteří umí sice perfektně vyřešit administrativní problémy, ale s marketingem nemají velké zkušenosti.

Freelancer

Freelancer je oproti agentuře pochopitelně na správu PPC levnější, neumí ale nabídnout komplexní služby. Zpravidla jsou to experti, kteří se dlouhodobě věnují jedné oblasti, ve které ale mohou být opravdu výborní. Na freelancery, kteří říkají, že umí vše, si dávejte velký pozor. Umět od každého trochu, ale nic pořádně, je v marketingu velmi nebezpečná cesta. 

Výhodou i nevýhodou freelancera je to, že za veškerou práci zodpovídá jeden člověk. Na tom stojí i padá celá spolupráce. V rámci komunikace nebo dohodnutí schůzky se jedná o skvělou zprávu. Stejně tak není problém s rychlým rozvázáním spolupráce v případě nespokojenosti. Tam one (wo)man show přináší velké výhody.

Pokud ale freelancer onemocní je to problém. To samé i v případě, že je přetížený prací pro jiné klienty. Navíc může být problematický a zdlouhavý výběr toho správného člověka pro vaše potřeby. Oddělit zrno od plev na trhu “volnonožců” není jednoduché.

Vlastní marketingový zaměstnanec nebo tým

Třetí možností je svěřit správu kampaní někomu z kmenových zaměstnanců vaší společnosti. Můžete si vytvořit vlastní marketingový tým, zaškolit ho nebo vytvořit pozici marketingového specialisty.

Inhouse řešení, jak se využití vlastní zaměstnanců také říká, se vám vyplatí jednoznačně ve chvíli, kdy jste schopni zaměstnance nebo tým plně vytížit. Pokud podnikáte ve specifickém sektoru, je to také výhoda. Takoví lidé totiž zpravidla nejlépe znají váš byznys..

Pak je tady ale spousta nevýhod. V českém prostředí se takové řešení málokdy vyplatí. Musíte totiž poskytovat zázemí a vybavení, benefity, dovolenou a tak dále. Interní markeťáci navíc časem zakrní ve své bublině a opouštění stereotypů je pro ně o to obtížnější. A to ani nemluvíme o hrozbě fluktuace.

“My v Arrow marketing kombinujeme to nejlepší ze všech 3 oblastí. Nabízíme komplexní služby a zároveň nejsme studený korporát. Naši strategičtí konzultanti jsou marketingoví profesionálové s dlouholetými zkušenosti. Navíc byznysem našich klientů doslova žijeme a záleží nám na něm jako na vlastním.”

Správa PPC kampaní cena

Jak už asi tušíte, cena za správu PPC kampaní se odvíjí podle toho, zda budete mít freelancera, interní tým nebo reklamní agenturu, která vám zajistí i další služby ve všech fázích vašeho rozvoje.

Nejméně výhodné je interní řešení, kdy se jedná o vašeho zaměstnance a náklad na něj určitě přesáhne 30 000 Kč měsíčně v případě juniorské pozice. Což je náklad na který se nedostanete ve většině případů ani u reklamní agentury. Samozřejmě záleží i na jiných povinnostech a kompetencích, které na interní marketing přesunete. 

Zdali je výhodnější freelancer nebo PPC agentura, nelze jednoduše odpovědět. U freelancera máte výhodu, že se jedná o profesionála, který se soustředí většinou na jednu oblast a v té se zdokonaluje. Reklamní agentura má takových profesionálů více a může vám zajistit komplexní marketingovou strategii a zajištění i dalších marketingových služeb. Při zajištění správy PPC kampaní ve více reklamních systémech, se cena u reklamní agentury může pohybovat podobně nebo výhodněji jako při najmutí více freelancerů dle specializace. Z naší zkušenosti můžeme říct, že správa PPC kampaní u jednoho reklamního systému začíná na částce od 6000 Kč/ měsíčně.  

Závěr

Teď už víte, jaké existují reklamní systémy a v čem spočívají jejich unikátní výhody. Nebojte se je kombinovat a vytěžit jejich potenciál na maximum. A co správa kampaní? Zvládnout detailní nastavení PPC kampaně efektivně a v kontextu celého vašeho podnikání neumí jen tak někdo. Proto si dávejte pozor na to, s kým spolupráci navazujete. Zjistěte si reference a vnímejte daný subjekt spíše jako strategického partnera než obyčejného dodavatele služeb.

Nezávazně nás kontaktujte a pobavíme se o možnostech PPC kampaní pro váš projekt.

Může Vás zajímat…

PPC agentury

PPC agentury

Máte zájem o spolupráci s někým, kdo rozumí online marketingu. Chcete získat návštěvnost na webu, rozšířit zákaznickou...

Jak zvýšit konverzní poměr

Jak zvýšit konverzní poměr

Konverzní poměr, neboli poměr mezi počtem návštěvníků webové stránky a počtem těch, kteří provedou nějakou cílenou...