Provozovat eshop v roce 2022 není zrovna lehký úkol. Ať už podnikáte v jakémkoli segmentu, je velmi pravděpodobné, že se ocitáte v silně konkurenčním prostředí. Je důležité myslet na to, že lidé mají často desítky až stovky možností, kde stejné nebo podobné produkty koupit. Jeden z nejjednoduších způsobů, jak propagovat e-shop, je nabídnout uživateli vždy něco navíc, odlište se a hlavně být vidět.
Pro tento účel vám poslouží internetový marketing. Díky reklamě na internetu budou vaše produkty na očích, můžete budovat svůj brand v daném odvětví a generovat zisk.
Jakmile poroste váš tržní podíl, můžete zvyšovat investice, což jde ruku v ruce s navyšováním a růstem vašeho podnikání. Existuje mnoho způsobů, jak a kde mohou uživatelé na produkty narazit.
Než si ale podrobněji rozebereme jednotlivé reklamní platformy a jak propagovat e-shop, ještě se u něho na chvíli zastavme.
Jak na E-shop
Myslete na fakt, že by váš e-shop měl být pro uživatele co nejjednodušší, intuitivní, ale zároveň by mu měl podat všechny potřebné informace.
Nehledě na to, že i sám Google hodnotí tato kritéria a na základě nich rozhoduje, zda váš e-shop bude podporovat, nebo ne. Touto pomyslnou podporou je na mysli, jaké pozice ve vyhledávání vám budou robotické systémy přiřazovat (na kterých doporučuji pracovat v rámci optimalizace SEO viz níže), na kolik zhodnotí relevanci vašich stránek v hodnocení uživatelů a obecný dosah a rozsah zobrazení všech částí webu.
Při tvorbě samotného e-shopu dbejte na pravidlo, že v jednoduchosti je síla. Vrátí se vám to nejen v samotných tržbách. Myslete na to, že udržení zákazníků je jedním z klíčových faktorů nejen online podnikání a z dlouhodobého hlediska mají vracející se uživatelé vyšší hodnotu. Proto si své zákazníky hýčkejte, pracujte s nimi a jednoduše jim dávejte i něco navíc.
Důležitá je také cenotvorba. Vaše produkty by měly mít konkurenceschopnou cenu. Zhodnoťte si samotnou maržovost a ceny vašich obchodních rivalů. Ať se už se rozhodnete nastavit cenu jakkoli, zkuste trochu vystoupit z davu.
Přidejte do zásilky např. malý bonus, osobní poděkování, anebo drobnou slevu na další nákup. Věřte, že se vám takový přístup vrátí.
A nyní se pojďme podívat, které internetové kanály je vhodné zahrnout do vaší online marketingové strategie a jak propagovat e-shop.
Rozprostření napříč kanály
Vzhledem k nadměrné šíři světa internetu existuje mnoho způsobů, jak k samotné propagaci přistupovat a výběr inzertních médií stále roste. Můžeme ale říct, že mezi nejzákladnější (a také plně dostačující) reklamní platformy řadíme:
- Seznam
- Facebook/Instagram
Zmíněné reklamní systémy vám umožní zasáhnout více než 90% tuzemského internetu a obsáhnout důležitá nákupní místa online podnikání. Než přejdeme k samotné propagaci, pojďme si shrnout, co budete pro reklamu na internetu potřebovat.
- hotový a funkční e-shop
- vygenerovaný, správné informačně doplněný, produktový feed
- analýzu klíčových slov
- důkladnou analýzu potenciálu, možností a rizik
- stanovenou marketingovou strategii
- založené účty na reklamních platformách
- chuť, kreativitu a výdrž pro vytváření a optimalizaci vašich kampaní
K propagaci vašeho e-shopu využijte základní varianty reklamy na internetu. Produktovou reklamu, reklamu ve vyhledání, obsahovou reklamu na inzertním prostoru webových stránek a sociálních sítí a srovnávače zboží.
Produktová reklama
Produktové reklamy patří mezi nejúspěšnější formu propagace. Konkrétně ji můžeme vidět v prostoru vyhledávání Google nákupů a oddílu Seznamu, zboží.cz.
Oproti standardní reklamě ve vyhledávání mají produktové reklamy jednu zásadní výhodu. Jsou nabízeny dynamicky a zobrazují se nejen v textové podobě, ale hlavně vizuální. Lidé tak na první pohled vidí vizuální podobu produktu a reklama je tak atraktivnější na proklik.
V Google se jedná o kampaně Google nákupy. Stačí nahrát produktový feed a defakto máte hotovo (v případě zvolení Smart kampaně). Na výběr totiž máte mezi klasickou nákupní kampaní, kde si sami stanovujete aukční cenu na jednotlivé produkty, anebo již zmíněnou chytrou kampaň, která ceny tzv. bidy generuje sama.
Doporučuji rozsegmentovat si reklamní sestavu na jednotlivé kategorie a podkategorie pro lepší přehled v samotné kampani a také pro možnost optimalizace funkčních produktů (funkčních ve slova smyslu ziskových).
V rozhraní Seznam reklamy, Skliku, najdeme produktový typ kampaní pod názvem produktová kampaň. Ta se následně zobrazuje obdobně jako na Google nákupech.
Reklama ve vyhledávání
V případě reklamy ve vyhledávání můžeme stejně jako výše využít Google a Seznam reklamních systémy. Budete tak součástí zprostředkované a cílené reklamy na vyhledávací výrazy, které řadíme do reklamní aukce. První příčky umístěné reklamy se jednoduše draží na základě zmíněných bidů.
Aby to ale nebylo tak jednoduché, figurují v aukci také mnohé další proměnné, jako je například relevance reklamního sdělení, kvalita vstupní stránky, množství rozšíření reklamy, apod. A pokud jsou parametry správně splněny, může potom vaše reklama ve vyhledávací síti na první pozici vypadat například takto:
Je důležité nezapomínat na fakt, že ačkoli je vaše podnikání jakékoli, je velice pravděpodobné, že se ocitnete v silně konkurenčním segmentu. Tomu musí také odpovídat atraktivita a textové reklamní sdělení, které učiní vaší reklamu přitažlivější než konkurenční.
Klasická vyhledávací reklama není ale jediná forma reklamního sdělení, které nám Google umožňuje. Google nabízí formu dynamické reklamy, responzivní, kombinované, apod. Laicky řečeno si v těchto případech strojové učení samo na základě definovaných hranic vybírá klíčové výrazy a sdělení samo a skládá reklamy podle zkušeností sbíraných od uživatelů.
Vy tak můžete cílit na všechny produkty na e-shopu, aniž byste museli trápit s klíčovými slovy. Ze zkušeností ale doporučuji zařadit oba typy vyhledávací reklamy.
Obsahová reklama
Dalším způsobem, jak propagovat e-shop, je umístění reklamy do obsahové sítě. Tu můžeme obsáhnout dvěma základními způsoby. Klasickou formou předdefinovaných formátů vizuálního sdělení, anebo tzv. responzivním formátem reklamy.
Ta se skládá z kombinací vizuálů, nadpisů a popisů a znovu jsou skládány a optimalizovány podle aktuálního umístění a nejvhodnějších kombinací.
Vaše reklamní vizuály se mohou následně zobrazovat podle vámi zvolených kritérií. Variantami mohou být tématické weby, zájmy možných publik, lidé, kteří nedávno vyhledávali určitá klíčová slova, a nebo jednoduše volně tak, jak uznají reklamní systémy za vhodné.
Pokud bych mohl vypíchnout velmi atraktivní formu inzerce Skliku, jedná o kombinovanou formu reklamy, tzv. nativní reklamu. Obdobu nalezneme samozřejmě i na Google, ovšem né v takové formě.
Seznam nabízí tuto formu reklamy ve vizuální podobě jedné z její variant, která se téměř totožně zobrazuje jako článek přímo na hlavní úvodní stránce portálu seznam.cz. Ta má z našich zkušeností vysokou míru úspěšnosti a proto by byla škoda nezařadit ji.
Sociální sítě
Reklama na sociálních sítích je oproti reklamě ve vyhledávání zcela jiný reklamní formát. Dalo by se říct, že je obdobou obsahové reklamy, má ovšem zcela jiné parametry a systém řízení reklam.
Facebook, stejně jako Google, nabízí širokou škálu možností propagace. Od pouhého maximalizování zobrazení, návštěvnosti stránek, instalace applikace až po nákup přímo ve Facebook marketplace (nutností je mít zaregistrovaný e-shop na Facebooku). To nám otevírá vysokou variabilitu příležitostí.
Vzhledem k nadměrnému sběru uživatelských informací Facebookem nám reklamní systém dovoluje velmi precizně cílit na potencionální zákazníky. Můžeme například zasáhnout část populace ve věku od 20 – 30, pouze ženy, které vlastní mobilní telefony značky Apple, se zájmem o módu a luxusní značky, bydlící v Olomouckém kraji.
Na první pohled se tak může zdát, že reklama na Facebooku je jednoduchá a odchytit na ní budoucí zákazníky je snadným úkolem. Musíme si ale uvědomit fakt, že oproti reklamě ve vyhledávací síti, kde uživatelé přímo vyhledávají konkrétní výrazy (je tedy velká pravděpodobnost že o produkt zajímají), na Facebooku zachycujeme nejčastěji uživatele ve fázi, která je ještě daleko od fáze nákupní. Je to tzv. chladná návštěvnost.
Často lidé o vašem produktu nevědí, neznají ho a ani nejsou připraveni přidat ho do košíku. K akvizici na Facebooku / Instagramu je te tedy nutné přistupovat s tímto vědomím a brát na něj ohled i zřetel. Je ale nutné konstatovat, že je to v současnosti nejlepší akviziční kanál k tomu, jak propagovat e-shop.
Pro Facebook reklamu bych vám doporučil využívat líbivé vizuály, které zaujmou. Textace, které uživatele neodradí k dočtení a také zkoušet různé varianty publik, pracovat s nimi chytře a testovat takové, které se pro vás stanou konverzní.
Srovnávače a vyhledávače zboží
Srovnávače zboží jsou taktéž samotnou kapitolou. Univerzálním a nejpoužívanějším srovnávačem je Heureka. Nejvhodnější a s dlouhodobým výsledkem je budování organického vysokého hodnocení na tomto srovnávači.
Ten vás odmění vysokými pozicemi, aniž byste zde museli inzerovat reklamu. Je vhodné zapojit vaše spokojené zákazníky a získávat od nich pozitivní hodnocení. Skutečně se vám to vrátí.
Pro začátek se budete muset spokojit opět s reklamní aukcí, kterou vám Heuréka umožní. Po registraci v administraci je nutné zaregistrovat svou značku také na portálu Productads.cz, který slouží jako reklamní platforma Heureky.
Zde si stejně jako na Google a Seznamu stanovujete inzerované produkty, ovšem oproti nim je řadíte do kategorií, budujete produktové listy a tvoříte si tím vlastní portfolio přímo na Heurece.
Existují také další srovnávače zboží, které jsou už více specifikované. Například, pokud prodáváte oblečení, doporučuji využít srovnávač Glami.cz. V případě nábytku můžete vaše produkty propagovat na Favi.cz. Oba specifikované vyhledávače fungují obdobně.
Více o reklamě na zbožovém srovnávači Heureka naleznete ZDE.
Remarketing
Důležitou a velmi podstatnou součástí prodejní cyklu e-shopu a jak e-shop propagovat je Remarketing. Zakládá se na opětovném oslovení uživatelů, kteří například navštívili váš web, viděli produkty nebo je přidali do košíku, ale nenakoupili.
Remarketing nabízí všechny zmiňované reklamní systémy a je tedy na nastavené strategii, na kterém z nich a jakým způsobem ho budete využívat.
Slouží k připomenutí vašich produktů, k opětovnému oslovení uživatele, anebo nabídnutí speciální, konkrétní nabídky. Nedá se paušálně říct, jak k němu přistupovat. Vše se odvíjí od nákupní fáze a připravenosti uživatele znovu se vrátit na vaše stránky a provést konverzi.
Dá se využívat formou textových sdělení doplněných o vizuální stránku, videí, nabídnutí slevového voucheru, anebo zdarma přístupného obsahu, například výměnou za kontakt.
Email marketing
Sběr kontaktů je jedním z klíčových hybatelů internetového marketingu. Dá se následně jednoduše přetavit v emailový marketing. Mnoho specialistů ho označuje za nejvýnosnější formu marketingu. A né nadarmo.
Doporučuji na konec košíku zahrnout zmínku, že můžete zákazníky znovu oslovit formou letteru za účelem poskytnutí nové nabídky.
Můžete jednoduše zaslat zvýhodněné nabídky, informovat o rozšíření porfolia nebo nabídnout např. dopravu zdarma. Emailový marketing je často diskutovaným tématem v ohledu na četnost zaslaných emailů.
Někteří volí strategii agresivní a můžete se tak setkat s tzv. spamováním. Jiní volí bezpečnější cestu zasílání reklamního sdělení méně často, až sporadicky. Nedá se jednoznačně říct, že ta či ona varianta je správná, nebo špatná. Důležitá je zde znovu strategie a důsledné plánování, jakým způsobem emailový marketing využít a zapojit do celkového dlouhodobého záměru.
Nejčastější používanou službou pro emailový marketing je Mailchimp. Pro více informací o tomto nástroji klikněte ZDE.
SEO
Do celkové marketingové strategie rozhodně zapadá již zmiňovaná práce na optimalizaci webových stránek pro vyhledávače, neboli SEO. Jedná o dlouhodobou a těžkou práci, která není vidět hned. Optimalizace SEO je postupná, její návratnost je delší, ale z výhledové perspektivy se vyplatí.
Ve zkratce se jedná o tzv. zaindexování vašich, stránek a podstránek pro vyhledávače jako je Google, Seznam a navyšování organických pozic ve vyhledávání. Laicky řečeno se jedná o to “být vidět co nejvýš zdarmo”.
Veskrze správně optimalizovaný web funguje lépe než placená reklama ve vyhledávání. Docílit ovšem tak vysokého skóre zdarma není.
Pro vysoké pozice ve vyhledávání je důležité mít správně nastavené nadpisy, popisy a textace produktových popisků, mít důvěryhodný web, dostatečně kvalitní obsah pro uživatele, zpětné odkazy a obecně perfektní skóre pro robotické systémy vyhledávačů.
Nezapomínejte zapojit SEO do vaší strategie propagace e-shopu. Vyplatí se.
Analytika
Neodmyslitelnou součástí každé strategie je webová analytika. K té slouží obecně známí a nejčastěji používaný nástroj Google Analytics. Ten vám umožní detailně analyzovat chování uživatelů na vašem webu, fungování webových stránek a vyhodnocování marketingových strategií.
Google Analytics nabízí komplexní datovou analytiku od měření uživatelské aktivity na základě atribučních modelů, sledování funkčnosti a atraktivnosti stránek, článků, a produktů, sledování změn chování a analyzování publika.
Webová analytika vám umožní pochopit uživatele, testovat změny a vyhodnocovat dílčí strategické cíle. Je nesmírně důležité tento nástroj správně využívat a získaná data správně aplikovat v rozvoji vašeho businessu.
Z dat můžete vyčíst, o které produkty je největší zájem, u kterých je naopak vysoká míra okamžitého opuštění a optimalizovat na základě těchto dat vaše portfolio, pracovat s cenotvorbou, vybírat akční nabídky, apod.
Více o službě Google Analytics naleznete v odkazu ZDE.
Ze zkušeností doporučuji s daty pracovat často a pravidelně. Vyhodnocování vám může efektivně urychlit cestu k zisku a naopak vyhnout se zbytečným ztrátám.
Závěr
Věřím, že vám tento článek bude dobrým průvodcem možnostmi, které online propagace eshopu umožňuje a pomůže k růstu vašeho podnikání.
Nezapomínejte vyhodnocovat, optimalizovat a nabídnout vašim zákazníkům něco navíc. Mnoho štěstí.
A pokud by vás zajímalo, jak propagovat webové nee-shopové stránky, tak se můžete více dozvědět v tomto článku.