Internetový marketing

Marketing
03/11/2024 Jan Talášek
Sdílet

Bez reklamy na internetu se dnes obejde málokdo. Jenže reklama je pouze jednou z mnoha částí digitálně-marketingového soukolí. Právě pojmy digitální, online nebo internetový marketing budeme zmiňovat často, protože znamenají totéž.

Neplaťte za kurzy online marketingu pro začátečníky, načerpejte informace zdarma v našich článcích. Jsme specialisté na internetový marketing a sdílíme informace ověřené praxí. Tak si udělejte pohodlí a začtěte se.

Garantujeme, že vám všechny dílky internetového marketingu na konci tohoto příspěvku zapadnou do sebe. A pokud se budete chtít vzdělávat dále, doporučujeme projít si kurz Google digitální garáž, který je zdarma. Po přečtení tohoto článku vám budou jasné základy online marketingu:

 

  • co je internetový marketing

  • jaké jsou jeho výhody

  • podle čeho vybírat jeho cíl

  • jaké jsou nástroje online marketingu

Bez reklamy na internetu se dnes obejde málokdo.

Co je to internetový marketing

Internetový marketing je úmyslně vyvíjená komunikační aktivita zajišťující plnění obchodních cílů firem a jednotlivců v prostředí internetu. Definice je to poměrně široká, přiznáváme, ale obsáhne všechny aktivity i celou podstatu. Nejčastějším účelem takové propagace je prodej výrobků či služeb, ale může jít také o plnění jiných cílů, jak si řekneme v následujících řádcích.

Výhody online marketingu

Pokud se ještě nevěnujete online marketingu, je to chyba. Má totiž spoustu výhod:

 

  • rozšíření podnikání (nové prodejní kanály)

  • měřitelnost výsledků a podrobné statistiky

  • možnost přesného cílení

  • plná kontrola nad náklady

  • relativně nízká cena

  • mnoho různých reklamních formátů

  • interaktivita

Cíle internetového marketingu

Existují dvě skupiny cílů digitálního marketingu. V ideálním světě se vaše online marketingová strategie snaží oba cíle propojit. Liší se svou měřitelností a dobou návratnosti.

 

Performance marketing

Performance marketing, neboli výkonnostní marketing, přináší výsledky v podobě tvrdých čísel. Může jít o prodeje, tržby, objednávky či sběr kontaktů. V případě, kdy subjekt nic neprodává, může jít o počty sledujících, množství odběratelů newsletteru nebo klidně dobu strávenou na webu, na který reklama vede.

Návratnost performance marketingu je při jeho správném uchopení velmi solidní. Relevantní výsledky typicky přináší i v řádech pár týdnů od spuštění kampaní. Navíc výkonnostní marketing umožňuje poměrně rychlý průnik na trh novým firmám. Má ale svá omezení.

 

Brand marketing

Co totiž nové firmy nemají, je silná značka, na kterou se zaměřuje právě brandový marketing. Jeho cílem je dlouhodobé a strategické budování značky, čímž se zvyšuje její hodnota v očích zákazníků. Pokud totiž uvidíte dvě totožné performance reklamy, je značka tím pomyslným jazýčkem na misce vah vašeho rozhodování.

Měřitelnými výsledky brandových aktivit jsou například výbavnost, podíl na trhu, zvýšená organická návštěvnost, recenze nebo zapojení komunity na sociálních sítích.

 

Nástroje online marketingu

Když znáte své cíle, je na čase vybrat ty správné online marketingové nástroje. Představíme si ty, bez nichž by digitální marketing nemohl fungovat.

 

Webové stránky

Webové stránky jsou stěžejní součástí internetové prezentace. Fungují jako cílová stránka reklam, nabízí informace o nabízených produktech, službách i firmě samotné. K webovým stránkám také často neoddělitelně patří blog.

Ať už je obsah webu jakýkoliv, měl by být hodnotný a bez chyb, protože je tváří vašeho podnikání. Struktura stránek by měla respektovat UX a UI přístupy – zjednodušeně by web měl být příjemný pro uživatele na používání i na pohled. Také je zásadní respektovat SEO.

 

SEO

Zmíněné SEO je zkratkou pro optimalizaci ve vyhledávačích. Optimalizovaná stránka musí z pohledu vyhledávače nabízet originální, relevantní a hodnotný obsah. Protože jedině takový obsah jsou vyhledávače ochotné nabídnout uživatelům zdarma. SEO se rozlišuje se na “on page” a “off page” faktory.

Jak již název napovídá, on page faktory jsou přímo na daném webu. Jde o způsob strukturování obsahu webu – nadpisy, popisky, texty s klíčovými slovy, titulky, vnitřní prolinkování a další faktory. Do on page faktorů se počítá i rychlost načítání webu nebo název vaší domény.

Off page faktory, tedy ty mimo samotný web, se také často nazývají jako tzv. technické SEO. Jde primárně o linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů. Vliv má také prezence vašeho obsahu na jiných platformách včetně sociálních sítí. Čím větší je relevance, rozličnost a kvalita zdrojů odkazujících na váš web, tím lépe.

Díky SEO je možné v dlouhodobém horizontu získávat kvalitní organickou návštěvnost díky budování lepších pozic ve vyhledávačích. Částečně se po určité době můžete zbavit nutnosti placených vyhledávacích kampaní.

 

PPC reklama

Pay per click reklamy fungují na základě modelu, kdy inzerent platí pouze za dodané výsledky. Tvorba PPC kampaní probíhá nejčastěji v prostředí Google Ads a v českém prostředí ve službě Sklik. O tvorbu a správu se stará nejčastěji přímo určený specialista. Cílem PPC kampaní jsou prokliky a také zobrazení, občas nazývané jako imprese. Reklamní inzeráty mají textovou, grafickou nebo kombinovanou podobu.

S textovými inzeráty se setkáte nejčastěji ve vyhledávačích. Reklamní sdělení se zobrazí na základě vyhledávání určitého klíčového slova společně s organickými výsledky. Placená umístění poznáte tak, že je u nich napsáno “reklama” nebo “sponzorováno”.

Grafickou podobu PPC reklam také jistě znáte. Jsou to bannery umístěné na různých webech. Jejich zobrazení konkrétním uživatelům může také vycházet z klíčových slov, častěji ale vychází z předchozího chování uživatele na webu.

Specifickou podobou PPC kampaní jsou nákupní kampaně. Jde především o inzerci ve zbožových srovnávačích jako zboží.cz a umístění produktů v Google nákupech. Zapomínat nemůžeme ani na videokampaně na YouTube.

Největší výhodou PPC kampaní je rychlé dodání výsledků, kontrola nad náklady a přesné cílení. O cílení se toho dozvíte více v následujících odstavcích.

 

Sociální sítě

Do PPC kampaní se dají zařadit i sociální sítě, nicméně jde o poměrně specifickou odnož. Nejenom, že na nich můžete inzerovat dle zásad PPC reklamy, ale také máte možnost budovat komunitu. Ta může být jakýmsi ekvivalentem k SEO, kdy díky kvalitnímu obsahu získáte lepší organické výsledky. Předností je interaktivita reklamních formátů. 

Široké portfolio sociálních sítí umožňuje vybrat tu, která nejlépe odpovídá vaší cílové skupině. Facebook a Instagram umožňují cílit relativně obecně, kdežto LinkedIn vám pomůže oslovit profesionály i ve specifických oborech. TikTok a YouTube osvěží vaši firemní komunikaci videoformáty. Pinterest umožňuje získat pozornost těch, které baví tvoření a vizuální příspěvky. 

Možností komerčního využití sociálních sítí je opravdu mnoho, takže byste na nich určitě neměli chybět.

 

RTB 

Real time bidding je v lecčem srovnatelný s bannerovou PPC reklamou – v reálném čase dochází k aukci reklamního prostoru. S tím rozdílem, že jde vždy o konkrétní umístění. A ty, která RTB systémy nabízí jsou prémiová a tím pádem i dražší. V jednoduchosti je RTB reklama “lepší obsahová síť”.

Dostat se tak můžete bannery na homepage těch největších webových portálů. Není to ale jen o bannerech. Zobrazit své sdělení textovou, grafickou i kombinovanou formou můžete téměř kdekoliv, kde je nabízený digitální reklamní prostor mimo Google Ads a další systémy. Můžete jít o nativní články, videa, hybridní televize, Spotify a další.

Nestandardními formáty přesněji oslovíte ty, o jejichž pozornost vám jde nejvíce. S výkonností stránkou kampaní vám RTB až tolik nepomůže, o to víc ale podpoří váš brand a zefektivní akvizici. Největší výhoda spočívá právě v prémiovosti a přesnosti zásahu. Vaše sdělení se zobrazí jen na relevantních místech a s vyšší proklikovostí ve srovnání s PPC reklamou.

 

Email marketing

Přímý kontakt se současnými i potenciálními zákazníky. Mailing, jak se email marketingu také říká, je ideální cestou k informování o novinkách z prostředí vaší firmy i nových akcích, které jste si připravili. Pokud máte velkou databázi kontaktů, jedná se o jediný nízkonákladový a zároveň masový způsob předání komerčního sdělení.

Nevýhodou mailingu je stále větší obtíž se sběrem kontaktů v rámci právních omezení spojených s GDPR. Elektronický marketing je regulovaný a padají v něm velké pokuty, takže je nutné brát v potaz zabezpečení údajů klientů, abyste se vyhnuli problémům.

 

Zbožové srovnávače

Zbožové srovnávače, zbožáky, produktové katalogy, jak chcete. Umožňují nahrát katalog produktů z eshopu pro jejich inzerci. Nejznámějšími zbožovými srovnávači jsou Google nákupy, Zboží.cz, Heureka, Favi, Glami nebo Biano.

Výhodou je vyšší konverzí poměr ve srovnání s klasickou vyhledávací kampaní nebo obsahovou sítí, protože se zobrazujete uživatelům, kteří chtějí s velkou pravděpodobností nakoupit.

 

Affiliate marketing

Affiliate marketing je založený na spolupráci inzerenta s partnery, kteří propagují inzerentovy produkty výměnou za provizi z jejich prodejů. Měřitelnost je zajištěná tím, že každý partner má svůj vlastní unikátní odkaz, přes který mohou návštěvníci jeho stránek nakupovat. Partnery jsou například influenceři, cenové srovnávače, zájmové blogy a weby či cashbackové portály.

Velkou výhodou jsou malé vstupní náklady a motivace partnerů k propagaci. Protože čím více prodejů partner má, tím vyšší je i jeho provize.

 

Webová analytika

Webová analytika jako nástroj online marketingu? Správně! Data není radno podceňovat. Na základě webové analytiky totiž uvidíte, zda je vaše marketingová strategie správně nastavená a kde ještě musíte zapracovat. 

Nejčastěji používaným nástrojem webové analytiky jsou Google Analytics, respektive jejich nová podoba GA4. Do webové analytiky se řadí také administrační rozhraní e-shopů a další nástroje, které vám poskytnou statistické údaje o návštěvnících vaší stránky.

 

Závěr

Ať už používáte všechny jmenované nástroje internetového marketingu nebo jen některé z nich, je třeba myslet na to, že online strategie by měla být konzistentní. Napříč všemi komunikačními kanály je potřebné držet stejnou komunikační linku, a o to offline. Jedině tak z potenciálu jednotlivých kanálů vytěžíte maximum.

Zajímavost na konec: Internetový marketing ve 3 číslech

  • blogové články mají ve srovnání s tiskem o 64 % větší vliv na nákupní rozhodování

  • průměrná délka pozornosti uživatele je 8 vteřin

  • téměř 75 % organické a placené návštěvnosti na internetu pochází z Google vyhledávání

 

Chcete mít jistotu, že zvolíte ty správné cíle a marketingové nástroje? Využijte našich služeb. K dispozici je vám náš konzultant online marketingu a také tým specialistů. 

Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci a cenovou nabídku.

Jan Talášek
Sdílet