Google Analytics 4 (GA4) jsou analytickým nástrojem pro sběr statistických dat o návštěvnících webových stránek. Od 1. července 2023 nahrazují všemi oblíbené a dlouho používané Universal Analytics (UA). Po tomto datu již UA nebudou sbírat data a od 31.12. 2023 dokonce budou data v nich smazána. Jedná se o poměrně velkou změnu, a proto je dobré se na ni připravit s předstihem a nenechávat přechod na poslední chvíli.
V tomto článku zjistíte:
- proč je nutné přejít na GA4
- jak implementovat a nastavit GA4
- jaká je struktura tohoto analytického nástroje
- výhody a nevýhody GA4
Proč je potřeba mít GA4 nebo na ně přejít?
Důvodů, proč Google nasazuje novou webovou analytiku, je mnoho. Pojďme se podívat na ty nejzásadnější změny v “souboji” UA vs GA4.
Jiný datový model
Universal Analytics pomáhají vyhodnocovat data o chování uživatelů na webech od roku 2005. V době jejich vzniku byl internet oproti dnešku velmi odlišný co do chování uživatelů, tak i požadavků na webovou analytiku.
UA fungují na základě session based měření. Jde o zaznamenání skupiny interakcí v určitém časovém horizontu. V rámci jedné session (relace) uživatel nasbírá například několik zhlédnutí stránky, akcí v eshopu či splněných událostí.
Oproti tomu GA4 fungují na základě eventů (událostí) a parametrů, kdy je každá akce uživatele rovna události, která má určitou charakteristiku. Například událost page_view obsahuje parametry page_location (URL stránky), page_referrer (URL předchozí stránky) a page_title (název stránky). Událostí si můžete nastavit až 500, takže se můžete pořádně vyřádit. Těm, kteří znají a používají Firebase, je model na základě událostí dobře známý. Koneckonců backend GA4 z Firebase vychází.
Ochrana soukromí
V kontextu postupného konce cookies třetích stran a dalších technických i legislativních omezení jsou Universal Analytics zkrátka a jednoduše nevyhovující. V době různých úniků a zneužití dat měl Google o motivaci více zavést nový standard webové analytiky.
Již od základu neumí GA4 sledovat IP adresy uživatelů. Místo toho bude uživatelům anonymizovaná přidělována user ID. Marketéři by nicméně neměli být až tak tratní, pouze budou muset být kreativnější ve využití dostupných dat. A to, co nám GA4 přímo nepředloží, jelikož to nedokáže změřit, umí “dopočítat” na základě vysoce pokročilého strojového učení. Signály publika, cross-device podpora a demografické údaje budou ještě důležitější.
Vše na na jednom místě
Třetí důvod potěší zejména ty, kteří chtějí měřit webové a mobilní aplikace na jednom místě. Jedná se o poměrně úzký use case, jehož nastavení je poměrně složité, ale není nemožné.
Založení a implementace Google Analytics 4
Teď, když znáte ty nejzásadnější změny, se můžete pustit do založení a implementace tohoto nástroje na vašem webu.
Nový projekt
Pokud máte úplně nový projekt, musíte mít emailovou adresu. Na stránce https://analytics.google.com/ se přihlásíte pod příslušným emailem, u kterého chcete službu založit a kliknete na modré tlačítko uprostřed vybízející k zahájení měření.
Založení účtu
Celý proces je velmi intuitivní, pouze v první části navíc doporučujeme zaškrtnout políčko “Služby Google”.
Založení služby
Na kartě založení služby vyplníte údaje o webu, nastavíte časové pásmo a měnu. V rozšířených možnostech pak najdete i volbu založení Universal Analytics, které ale v případě nového projektu nemá smysl. Ale pokud si je chcete pro zajímavost založit, nikdo vám bránit nebude.
Informace o firmě
Na třetí kartě doplníte informace o vaší firmě a účelu, pro který chcete analytics používat. Kliknete na tlačítko vytvořit, po přečtení odsouhlasíte smluvní podmínky a máte hotovo.
Informace o firmě
Na třetí kartě doplníte informace o vaší firmě a účelu, pro který chcete analytics používat. Kliknete na tlačítko vytvořit, po přečtení odsouhlasíte smluvní podmínky a máte hotovo.
Tvorba datového streamu
Po založení služby se ocitnete v záložce datové streamy, kde si nastavíte, jakou stránku či aplikaci chcete měřit. Pro ukázku uvádíme, jak vypadá nastavení webového streamu. Vylepšená měření ponechejte zapnutá pro přesnější data.
Implementace do kódu webu
Pokud jste technicky zdatnější, můžete implementovat měřicí kód sami a to přímo v administraci webu na určité platformě, úpravou kódu nebo například přes Google Tag Manager. Všechny možnosti najdete v pokynech ke značce. S implementací vám případně pomůže váš webař, je to pro něj hračka.
Existující projekt s Universal Analytics
Pokud již na svém webu Google Analytics používáte, můžete využít asistenta nastavení GA4. Tohoto najdete v nabídce Správce v prostředním sloupci. Nezapomeňte na implementaci značky GA4 na vašem webu.
Struktura GA4
Změn je v GA4 oproti Universal Analytics více, přepracovaná byla mimo jiné i struktura. Ukážeme vám, jak se v ní vyznat.
Domovská stránka (homepage)
Domovská stránka nabízí rychlý přehled počtu událostí, konverzí a návštěv a navíc také zobrazuje aktivní uživatele za posledních 30 minut. Jde o vstupní bránu do celé služby, takže se nedozvíte data do hloubky. Příjemnou funkcí je nicméně přehled nedávno zobrazeného a často navštěvovaného obsahu v této službě. Domovská stránka se vám tedy časem přizpůsobí na základě vašeho chování.
Přehledy
Druhou položkou v menu jsou přehledy, kde najdete kompletní výčet všech informací a dat, které GA4 nabízí. V tomto případě najdete data intuitivně podle názvů jednotlivých kategorií. Jak si můžete povšimnout, položek je oproti Google Analytics podstatně méně, což souvisí s nutnosti personalizace a individualizace jednotlivých přehledů dat.
Vybírat a ukládat přehledy můžete pomocí symbolu tužky v pravém horním rohu přehledu. Třeba když chcete mít přehled o návštěvnosti v typickém složení zdroj/médium.
Prozkoumat
Na kartě prozkoumat najdete přehledy z vlastních výzkumů. Na výběr máte z různých šablon a nebo si můžete vytvořit vlastní průzkum pro potřeby svého podnikání.
Reklama a Konfigurovat
Na kartě reklama můžete vidět úspěšnost vaší inzerce, respektive které kanály vám přinášejí nejvíce konverzí. Sledovat můžete atribuční modely i konverzní trasy.
A když jsme u konverzí, ty můžete nastavovat společně s událostmi v poslední kartě s názvem “Konfigurovat”. V této kartě minimálně na začátku nastavení vaší služby strávíte poměrně hodně času, protože nad rámec základních měřených událostí budete nastavovat své vlastní. V nabídce je také Debug view, který vám pomůže s laděním událostí a ověřením jejich správného fungování. Na základě nich pak označíte ty, které jsou pro vás konverzí. Nezapomeňte také tvořit publika pro remarketing. Na konfiguraci si dejte záležet, ať vidíte ta správná data ve správném kontextu.
Výhody a nevýhody přechodu na GA4
Přechod se nikomu z nás nevyhne a v rámci výhod a nevýhod přesně uvidíte, na jaké oblasti se musíte zaměřit, abyste novou analytiku využívali s maximální efektivitou.
Výhody přechodu na GA4
- práce s eventy v rámci konverzního trychtýře
- lepší vizualizace cesty uživatele
- vysoká možnost personalizace a individualizace reportů
- měření webových i mobilních aplikací na jednom místě
- ochrana soukromí uživatelů
Nevýhody přechodu na GA4
- bez měření IP adres
- vyšší technická i technologická náročnost
- ztráta historických dat
- chvíli je to nezvyk
- nevyhneme se jim 😉
Závěr
Jak je ze změn patrné, zvykat si při přechodu musíme na nové metriky i způsob zpracování a předkládání dat. A přestože je přechod nutný a nevyhnutelný, Universal Analytics nemažte. Pro srovnávání dat, jejich ověření i pochopení rozdílů mezi službami doporučujeme paralelně měřit v UA i GA4 až do samotného přechodu. A pokud máte nový projekt, se starší analytikou už si nelamte hlavu a používejte od začátku pouze GA4.
Pár zajímavostí na konec
- Google Analytics jsou dostupné ve více než 35 světových jazycích
- vznikly na základě webové analytiky Urchin z roku 1995
- využívá je více než 55 % všech existujících webových stránek
Nevíte si s nastavením nebo vyhodnocení webové analytiky rady? Využijte našich služeb. K dispozici je vám náš konzultant online marketingu a také tým specialistů.
Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci a cenovou nabídku.