Digitální agentura – místo, kde žijí nespoutání kreativci a bohémové, kteří se dobře baví a málo pracují, celý den pijí kávu a užívají si houpání na houpačce ve firemní chillout zóně. To je bláhová představa z filmů, ke které se praxe přiblíží opravdu jen málokdy. Skutečnost je na první pohled o poznání nudnější a zodpovědnější.
Komplexnost této oblasti je to, co činí práci v digitální agentuře zábavnou. Co to ale vlastně digitální agentura je, co vám může nabídnout a jaké existují její specializace? Společně se blíže podíváme na následující:
- definice digitální agentury
- online marketingové služby
- druhy digitálních agentur
- působnost digitální agentury
Definice digitální agentury
Definice digitální agentury závisí na tom, koho se zeptáte. V nejširším slova smyslu jde o subjekt, který poskytuje služby ve spojitosti s digitálními médii, nejčastěji internetem. Čím dál častěji se ale digitální agentura používá jako synonymum k online marketingové agentuře.
Ze zmíněného synonyma je jasné, že primárním úkolem takového subjektu je plnění obchodních cílů klienta pomocí online propagace. Ta probíhá pomocí mnoha různých služeb a některé z nich si teď představíme.
Online marketingové služby
Možností je tolik, kolik jich digitální prostředí nabízí a neustále přibývají nové. Výčet služeb by vydal na knihu, proto se v tomto článku soustředíme na ty nejčastěji poskytované. Nejsou řazeny podle určitého pořadí.
PPC
Podstatou PPC kampaní je rychlost implementace, kontrola nad náklady, přesné cílení a snadné vyhodnocení. Jsou to reklamy fungující na základě platby za dodaný výsledek, to je pay per click reklama. Tvoří je textové inzeráty ve vyhledávání, bannerová reklama, videa, inzeráty ve zbožových srovnávačů nebo různé kombinace. Setkat se s ní můžete kromě vyhledávačů a webů také na sociálních sítích.
V jednoduchosti jde prakticky o jakékoliv placené umístění, které lze získat díky nastavení reklamy v reklamním systému. Mezi nejčastěji používané patří Google Ads, Sklik a Facebook. Placená umístění na rozdíl od těch organických poznáte vždy tak, že je u nich uvedeno “sponzorováno”, “reklama” či další podobný výraz.
Přímý nákup reklamy
Kde jsou reklamní systémy krátké, tam nastupuje přímý nákup reklamy. Ten zahrnuje komunikaci s majiteli reklamního prostoru, dohodnutí podmínek i tvorbu vizuálů na míru danému prostoru. Výhodou je zobrazení sdělení na prémiových umístění a garantované množství relevantních zobrazení. Nevýhodou je vyšší cena a pro někoho i méně příjemná aktivita v podobě obchodního vyjednávání.
SEO
Optimalizace ve vyhledávačích je stavebním kamenem dlouhodobé organické návštěvnosti. Stěžejní je její nízká cena za návštěvu, jelikož uživatelé přicházejí díky obsahu a ne díky reklamě. Nevýhodou SEO je vyšší technická i časová náročnost. Výsledky se obvykle objevují v horizontu měsíců.
Podstatou SEO je nabízet originální, relevantní a hodnotný obsah. Toho je docíleno pomocí úpravy stávajících textů na webu, využívání klíčových slov, interního prolinkování i získání externích odkazů. Zařadit se zde může i tvorba úplně nového obsahu.
SEO je častokrát uváděno jako protiváhou PPC. Přirozená rivalita mezi SEO a PPC speciality však není na místě, jelikož jde o kompletně rozdílné kanály fungující ve vzájemné symbióze.
Emailing
Práce s údaji stávajících i potenciálních zákazníků, kteří nám k marketingovým účelům poskytli svůj kontakt. Jde o dobře cílený a finančně méně náročný způsob informování o akcích či důležitých novinkách z vaší firmy. Právě cílení na ty, kteří mají zájem aktivně vaše sdělení číst, je na emailingu to nejcennější.
Význam emailingu bude kvůli konci cookies třetích stran narůstat. Připravte se proto nejen na sběr kontaktů, ale také na jejich ochranu, protože potenciální pokuty za porušení GDPR jsou velké. Tendence chránit a anonymizovat údaje jsou stále častější, dobře zvládnutý emailing je proto něco jako svatý grál.
Obsahový marketing
Obsahový marketing slouží primárně k budování image a přitáhnutí pozornosti. Není to výkonností kanál, jde hlavně o podporu značky. Podstatou je účelná tvorba zábavného, informativního nebo poučného obsahu a jeho správná distribuce. Díky tomu budou uživatelé spokojení a motivovaní vás sledovat.
Forma obsahu může být různá. Blogové články, podcast, videa, animace, galerie fotek a mnoho dalšího. Zásadní je tvořit systematicky v návaznosti na ostatní kanály. Důležité je pro obsah dodržovat náležitosti SEO.
Tvorba webových stránek
Poslední službou, kterou si v tomto článku představíme, je tvorba webových stránek. Webová prezentace je důležitou součástí firemní komunikace. Jedná se spíše o jednorázovou investici, která je sice nemalá, ale v průběhu času se vyplatí. Řadíme sem i tvorbu eshopů.
Na výběr je mnoho alternativ od krabicových řešení po řešení na míru. Ať už si vyberete cokoliv, důležité je vždy myslet na obsah, formu i jednoduchost používání pro uživatele.
Druhy digitálních agentur
Druhy digitálních agentur vycházejí z portfolia nabízených služeb klientům. Málokdy se stává, že by se agentura profilovala úzce. Proto může docházet i ke kombinaci nabízených služeb vycházející z jednotlivých druhů agentur. Představíme si ty nejobvyklejší formy.
Digitální marketingová agentura
Obdoba full service agentury, pouze se zaměřením na digitální média. Vzájemná provázanost mnoha služeb na jednom místě, ale také vyšší cena a často menší expertiza v jednotlivých oblastech. Služby od webu, přes reklamy až po obsah a mediální činnost. Cílem je nabídnout komplexní balíček služeb.
PPC agentura
Zabývá se výkonnostním marketingem. Konkrétně tvorbou a správou kampaní, analýzou dat, reportingem výsledků, komunikační a marketingovou strategií a někde také poradenstvím. Cílem je nabídnout klientovi vysokou efektivitu v krátkém čase, ideální řešení pro eshopy a startupy.
SEO agentura
Poskytuje služby optimalizace webové prezentace. Cílem je získat organickou návštěvnost díky zlepšení pozice na stránce výsledků vyhledávání. Nabízí kromě tvorby a úpravy náležitostí webu také audit webových stránek. V praxi se často kombinuje PPC a SEO agentura.
Obsahová agentura
Specializuje se na tvorbu kreativního obsahu a často také na správu sociálních sítí. Někdy může být označována jako kreativní agentura.
Působnost digitální agentury
Online marketing je jedním z mála oborů, kde je prakticky jediným standardem práce na dálku. Vámi vybraná agentura tak může pracovat odkudkoliv. Podmínkou je obvykle jen práce ve stejném časovém pásmu a možnost vidět se osobně, kdyby náhodou něco nebylo možné vyřešit po síti.
Při výběru agentury z pohledu klienta geografie nemusí hrát roli. Mnohem důležitější je portfolio služeb, drive, spolehlivost, reference a doporučení. Nepochybně ovlivňuje výběr i cena, transparentnost poskytovaných služeb a prezentace jejich výsledků.
Závěr
Teď už víte, co je digitální agentura, jaké vám může nabídnout služby a ve kterých oblastech najdete její specializovanou podobu. Přejeme vám mnoho úspěchů online i šťastnou ruku při výběru agentury ke spolupráci.
Chcete spolupracovat se spolehlivou agenturou? Prohlédněte si portfolio našich služeb. K dispozici je Vám náš konzultant a také tým specialistů, kteří si poradí s plněním Vašich cílů.
Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci a cenovou nabídku.