Reklamní agentury - jak si správně vybrat?

Marketing
03/11/2024 Jan Talášek
Sdílet

Online marketing je často skloňovaný termín a věnovat by se mu chtěl v době sociálních sítí snad každý. Některé průzkumy ukazují, že influencerem se dnes děti chtějí stát častěji než astronautem. Ale ve světě dospělých online marketing nabízí mnohem víc.

Protože nejde o korunové položky, je nutné si dávat při výběru agentury velký pozor. Nevhodný výběr může přinést zklamání, špatné obchodní výsledky a frustraci. 

Doby extrémně úzké specializace agentur jsou dávno za námi. Zvlášť s přihlédnutím k faktu, že jsou často marketingové aktivity různě provázané. Pokud už se někdo věnuje pouze jedné úzké oblasti, je to spíše freelancer nebo subjekt, který má dlouhou tradici nebo monopol. Výčet obvyklých specializací vám nicméně může pomoci při zúžení výběru z potenciálních kandidátů. 

 

Jak ale poznat, zda je daná reklamní agentura pro vás ta pravá? V tomto článku se zaměřujeme na následující:

  • specializace

  • podmínky spolupráce

  • oborová zkušenost

  • recenze, reference a doporučení

 

Doby extrémně úzké specializace agentur jsou dávno za námi

Digitální marketingová agentura

Specialisté na digitál, kteří kromě tradičních médií zařídí prakticky cokoliv, pokud to jen trochu souvisí s online světem. Psaní textů, tvorba nápadů, PPC kampaní, SEO a další. Jinými slovy, zařizují kreativu i exekutivu.

 

V rámci jednotlivých oblastí digitálu samozřejmě existují agentury zaměřené pouze na výkonnostní kampaně (PPC agentury), optimalizaci pro vyhledávače (SEO agentury), správu sociálních sítí (social media agentura), tvorbu obsahu (content marketing) či navrhování webů.

Kreativní agentura

Kreativní agentury se zaměřují, jak již název napovídá, spíše na tvůrčí část marketingového světa. Klientům přinášejí vize, nápady, koncepty komunikace a další nekonvenční myšlenky přispívající k odlišení v marketingové šedi. Exekutivní složka se obvykle zpracovává s jiným typem agentury, která myšlenky převede ve výstupy a výsledky.

PR agentura

Když jsme zmínili koncepty komunikace, ty může zpracovávat i PR agentura. Ta se stará o image produktů i firmy navazováním a udržováním vztahů s médii, investory, odborníky i zákazníky. Dělá to například pomocí tiskových zpráv a konferencí a svou podstatou je ze všech zmíněných specializací v tomto článku nejblíže novinařině.

Mediální agentura

Mediální agentura pro své klienty shání reklamní prostor v různých médiích. Dokáže vaše sdělení dostat do televizního či rozhlasového vysílání či na weby. Kromě samotné části nákupu, zvané media buying, se zabývá media planningem. Ten spočívá v plánování a rozvržení mediálních prostor a frekvenci jejich nasazení. Veškeré aktivity tento typ agentur zakládá na media research, tedy zkoumání a vyhodnocování jednotlivých médií například podle charakteru cílové skupiny.

Personální agentura

I tento typ agentury do výčtu nepochybně patří, přestože byste ji sem na první dobrou asi nezařadili. Personální agentura je specifickým typem reklamní agentury, která místo zákazníků shání pomocí různých nástrojů propagace vhodné kandidáty na pracovní pozici a může přitom spolupracovat i s jinými typy agentur.

Grafická agentura / Tisková studia

Zpracování grafických podkladů a materiálů i výroba tiskových reklam od vizitky po billboard. Tak by se dala definovat oblast grafických a tiskových studií, jejichž výstupy jsou používány v kampaních jiných druhů reklamních agentur.

Eventová agentura

Jak již název napovídá, jde o pořádání událostí. Veletrhy, výstavy, roadshow, festivaly ale i oslavy a večírky pro firemní partnery i vlastní zaměstnance. A co třeba vyladěný teambuilding se skvělým cateringem? Tohle všechno pro vás dokáže “eventovka” zařídit. Jsou to specialisté na produkci.

Full service agentura

Ferda Mravenec marketingového světa. Agentury tohoto typu kombinují aktivity dříve vyjmenovaných specializací pod jednou střechou. Jejich služby jsou zpravidla nejdražší, ale také nejlépe provázané, protože vznikají v rámci jednoho subjektu. Expertíza v jednotlivých oblastech nicméně nemusí být tak velká, jelikož jde záběr aktivit spíše do šířky než do hloubky.

Podmínky spolupráce

Teď máte jasno o tom, co od jaké agentury očekávat. Je čas dohodnout se na spolupráci. Pořádek dělá přátele – možná trochu klišé, ale v prostředí marketingu je více než platné. Co není na papíře nebo není jasně definované v psané komunikaci, jako by neexistovalo. 

Cenové nabídky, smlouva, podmínky rozvázání spolupráce, fakturace a reporting. To vše by vás mělo zajímat, když se chcete zavázat ke spolupráci. Ruku v ruce s tím jde i komunikace. Pokud se vám zdá být neprofesionální, nedostatečná či chaotická, vemte nohy na ramena a rychle pryč. Vše musí být transparentní jako voda, jinak se vykoupete v blátě.

Oborová zkušenost

Zabývala se daná agentura někdy podobným byznysem? Tím lépe pro vás. Zkušenost s vaším oborem působnosti se u vybrané agentury opravdu hodí. Čím specifičtější je vaše oblast, tím je zkušenost s ní důležitější. Znamená to ušetřený čas, peníze i menší pravděpodobnost neúspěchu.

Recenze, reference, doporučení

S oborovou zkušeností jsou velmi úzce provázané recenze , reference a doporučení. Přihlédněte k nim, pokud si stále nejste jistí. Negativní zkušenosti jiných vás pomohou zachránit od vlastního zklamání. To samé platí o doporučeních, která jsou rovna hodnotě zlata. I k těm ale přistupujte opatrně. Jen protože něco fungovalo vašemu známému, neznamená, že bude vše zalité sluncem i ve vašem případě.

 

Co do zmíněných faktorů zahrnout nejde, je faktor lidský. I sympatie mohou hrát roli v úspěšnosti spolupráce. Přece jenom je vztah reklamní agentury a klienta skoro jako vztah mezi lidmi. Pokud jsou oba s tím druhým spokojení a vzájemně se posouvají, všichni jsou šťastní.

 

Teď už víte, jak vybrat tu správnou agenturu pro potřeby vašeho byznysu. Pokud se budete řídit alespoň podle kritérií v tomto článku, neměli byste se vyloženě spálit. Nutné je myslet na to, že když někdo říká, že dělá všechno a perfektně, tak pravděpodobně lže. Ty nejlepší marketingové agentury vám klidně řeknou, že je něco mimo její kompetence. Otevřená komunikace by pro někoho, kdo má komunikovat jménem vašeho byznysu, měla být alfou a omegou všeho.

Jan Talášek
Sdílet