Databáze influencerů – tipy jak a kde vybrat vhodného influencera

Inspirace
03/11/2024 David Šipka
Sdílet

Pojem influencer či influencer marketing se poslední dobou dostává čím dám tím více do hledáčku nejrůznějších firem. Proč? Mnozí již zjistili, že tato cesta je jednou z možností, díky které si firma zajistí povědomí i zisk zároveň. A co především? Že to funguje.

Většina z vás již pravděpodobně slyšela médii omílaný pojem influencer, ale kdo to tedy je? Jedná se o vlivné osoby, které tvoří obsah na své sociální sítě a mají určité množství sledujících. Tito influenceři jsou schopni dostat vaši značku do povědomí velkého množství lidí, především pak k vaší cílové skupině.

Není pravidlem, že se musí jednat pouze o celebrity. Influencerem se může stát kdokoliv, kdo má vybudovanou základnu sledujících (followerů) na sociálních sítích a tvoří poutavý obsah.

 

V následujícím článku se dozvíte:

  • kdo je influencer a co je to influencer marketing

  • na co se zaměřit při výběru vhodného influencera

  • užitečné tipy a nástroje

  • kdo je nejvlivnější český influencer

  • kde hledat influencery

  • jaké existují databáze influencerů

Influencerem se může stát kdokoliv.

Jak funguje influencer marketing

Jak to vypadá v praxi? Například někdo se zájmem o cestování může přidávat na svůj osobní profil netradiční tipy na destinace, které navštívil, na lokální podniky a mnoho dalších užitečných rad. Vytvoří si tak kolem sebe komunitu lidí, kteří mají stejné zájmy, nebo je daný influencer něčím zaujal – ať už jeho hodnotami, stylem vyjadřování nebo čímkoliv jiným. Na této schopnosti upoutat a do jisté míry ovlivnit své publikum, je založen tzv. influencer marketing.

 

Jedná se o marketingový nástroj, který využívá influencery k propagaci značky, produktu či služby. Takováto forma spolupráce může mít mnoho podob. Zásadní rozdíl je však v placené či neplacené (barterové) formě. Tato možnost je dnes již spíše ojedinělá a dá se praktikovat zejména u influencerů s malým počtem sledujících.

 

Influencer marketing může být jedním z nejvíce efektivních marketingových nástrojů, a to především proto, že pomůže vaší značce jak se zviditelněním, tak i s prodeji a podporou ostatních výkonnostních kanálů.

 

Důležité je, si uvědomit, že lidé nevěří značkám, ale věří lidem. Proto zvolit vhodného influencera je pro vaši značku klíčové, avšak najít ho, může být někdy oříšek.

6 kritérií, kterými se řídit při výběru influencera

Existuje celá řada kritérií, na která je vhodné se při samotném výběru zaměřit. Sepsali jsme pro vás následujících 6 bodů, které by určitě měly zaujmout vaši pozornost.

  1. cílová skupina

Jedná se například o to, jakou cílovou skupinu chcete zasáhnout a je nutné vědět, na jakých sociálních sítích se pohybuje. Dle serveru sitevhrsti.cz používá v rámci České republiky TikTok 22 % lidí ve věku 16 – 24 let a pouze 8% lidí ve věku nad 16 let. Pokud tedy chcete cílit na mladší publikum, není od věci tyto údaje znát.

  1. komunikační kanál a formát

Rovněž je dobré promyslet vhodný formát, kterým své potenciální zákazníky zaujmete. Ten se bude lišit na základě zvoleného komunikačního kanálu. Například delší videa jsou vhodnější na YouTube a statické obrázky spíše na Instagram. Jednotlivé kanály je možné kombinovat.

  1. statistiky a falešní followers

Statistiky jsou všude kolem nás a při výběru vhodného influencera rozhodně užitečné. Kouzelné slovní spojení engagement rate aneb míra zapojení fanoušků na vašem profilu, je klíčová.

 

Patří sem lajky, komentáře, sdílení, přeposlání, označování. Tato metrika ukazuje, kolik % lidí, kteří viděli váš obsah, na něj nějakým způsobem zareagovalo. Vypovídá to tedy i o zajímavosti vašeho sdělení a o tom, jak relevantní je pro vaše sledující.

,,uživatelé, kteří jsou na svém instagramovém účtu aktivní (dávají pravidelné příspěvky, komentáře, lajky..), jsou více vidět a algoritmus je upřednostňuje.

 

K výpočtu této metriky můžete použít některý z nástrojů či webových stránek, které jsou dostupné i v bezplatné verzi. Například phlanx, inbeat či grin nebo si rovnou nainstalovat do svého prohlížeče Engagement Rate Calculator.

Nejrůznější software (například upfluence, fakecheck, hypeauditor a další), vám také ulehčí práci a pomohou k odhalení falešných sledujících, komentářů či lajků, které si influenceři často kupují.

 

Jedná se o téměř mravenčí práci, kdy dobrým vodítkem se může stát i analýza zemí, ze kterých jednotliví sledující pochází, četnost jejich příspěvků na profilu včetně obsahu a data přidání. Nic však není stoprocentní a rozpoznat falešného sledujícího od reálného, začíná být čím dál složitější. 

  1. váš osobní pocit

Zjistěte si o vybraném influencerovi co nejvíce možných informací, podívejte se, jakým stylem se vyjadřuje, jaké má koníčky, kolik má spoluprací, zda je jeho profil zahlcen reklamami, nebo si naopak pečlivě vybírá méně firem spíše na dlouhodobější spolupráce.

Důležité je poznat, zda by mohl mít influencer o váš produkt opravdu zájem a sám by jej využíval. Pokud ano, propagace vašeho produktu bude více autentická a všechny strany ze spolupráce budou těžit maximum. Pokud máte jednoduše z influencera dobrý pocit jako z člověka, cítíte, že můžete být naladěni na stejnou vlnu, jděte do toho.

  1. cena

Cena je vždy závislá na mnoha faktorech. Každý influencer je individuální a stejně tak i cena spolupráce. Je však logické, že influenceři s větším počtem sledujících, budou také finančně náročnější. To stejné platí většinou i pro značky. Pokud se jedná o propagaci globální značky, určitě bude cena odlišná, než když se jedná o propagaci rodinné firmy, která si nemůže dovolit vynaložit velké finanční prostředky.

Do ceny je nutné započítat i práci, kterou influencer vynaloží na propagaci příspěvku. Rovněž hrají důležitou roli i sympatie influencera k dané značce.

  1. velikost (počet followerů)

Poslední, ale velmi důležité kritérium – velikost. Na internetu se můžete setkat s různým dělením dle počtu followerů, přičemž jejich počet v jednotlivých skupinách se může lišit. My si je pro zjednodušení klasifikujeme do následujících tří skupin, které jsou pro poměry České republiky dostačující.

  • malý (mikro) influencer – do 5 000

  • střední (makro) influencer – několik desítek tisíc

  • velký (mega) influencer – statisíce a miliony

Kdy a proč oslovit mikro influencera?

Zprvu se může zdát, že čím větší počet sledujících, tím lépe. Ne vždy je tomu ale tak.

V případě, že máte opravdu specifický produkt, je pro vás vhodnější najít osobu s menším, zato úzce specializovaným počtem sledujících, které se říká tzv. mikro influencer.

Jejich počet sledujících se pohybuje v rozmezí jednotek, maximálně desítek tisíc (desítky tisíc jsou udávány spíše v zahraničí, v České republice se jedná většinou o influencery s velikostí do 5 tisíc).

 

Ačkoliv je jeho fanouškovská základna menší, je úzce specifikovaná a vy se tak dostanete přesně k té cílové skupině, kterou potřebujete oslovit a kterou byste jinak těžce hledali.

Přístup mikro influencera ke svým followers je většinou i více osobitější. Sám některé své fanoušky zná, mnohdy pořádá různá setkání a jeho přístup je vřelejší a vzbuzuje u followerů zájem z jeho strany. Celkově je tedy komunita kolem tohoto typu influencera více semknutá a loajální.

Výhody velkých influencerů. Kdo je největší český influencer?

Na druhém konci se nachází skupina influencerů, kteří o počty sledujících nemají nouzi. Ti největší dosahují v rámci České republiky i přes milion sledujících.

 

Vysoký a také velmi rozmanitý počet sledujících má bezesporu své výhody, například pokud potřebujete zvýšit povědomí o své značce a dostat ji plošně mezi co nejvíce lidí nezávisle na věku či pohlaví. Zpravidla se jedná o velké globální kampaně, příkladem mohou být nejrůznější online e-shopy s módou či potravinové řetězce. Zásah takového influencera je opravdu markantní a často po něm docílíte vyprodaných skladů.

 

Oproti mikro influencerům je zde rovněž nižší administrativní náročnost. Udržovat pracovní vztah s jedním člověkem zabere méně úsilí než s více mikro influencery. Rovněž se dá předpokládat i určitá profesionalita, spojená s komunikací a kvalitním obsahem. Za tu se však platí, a tak je nasnadě vyhradit si pro takovou spolupráci odpovídající rozpočet.

Nejpočetnější skupina influencerů - kde najít toho pravého?

Nejpočetnější skupinu influencerů tvoří influenceři střední velikosti. To jsou takoví, kteří mají několik desítek tisíc sledujících. Je však poměrně těžké, vybrat z nich takového, který se hodí přímo pro vaši značku a zároveň spadá do kategorie férový influencer.

 

Do hledání influencera se můžete pustit sami, ostatně tento článek vám může posloužit jako inspirace. Pokud se rozhodnete jít touto cestou, je potřeba počítat s tím, že vám to zabere i několik hodin. Samotné hledání influencera tzv. na vlastní pěst, je časově náročné a je nutné k tomu připočíst i čas strávený komunikací s ním.

Jakmile oslovíte vhodného člověka, ještě není zárukou, že vám odpoví. A pokud ano, spolupráce se nakonec i po desítkách vyměněných e-mailů či telefonátů nemusí uskutečnit.

Databáze influencerů

Další z možností je využít služeb třetí strany a najmout si experty na influencer marketing, kteří disponují obsáhlou databází. V takové databázi naleznete přehledný seznam influencerů, kteří jsou ověření, a máte tedy jistou záruku kvality.

 

Největší platformou pro influencer marketing v Česku a na Slovensku je Lafluence. Zde můžete rovnou vyhledávat v ověřené databázi dle vámi zvolených kritérií, nebo vyvěsit nabídku na spolupráci a čekat, kdo se ozve.

 

Tato služba je samozřejmě placená, avšak ušetří vám mnoho času a poskytne spoustu důležitých statistik o jednotlivých profilech. Pokud již víte, že se chcete zaměřit pouze na jednu z platforem, například na YouTube, existuje i konkrétní databáze youtuberů, kde kromě detailů o jednotlivých tvůrcích videí naleznete i tipy na aktuálně zajímavé kanály nebo seznam youtuberů podle počtu odběratelů. Tato volně přístupná databáze však není obsáhlá a sdružuje spíše větší youtubery.

 

My v Arrow Marketing disponujeme svou vlastní databází ověřených influencerů, se kterými máme navázanou úzkou spolupráci, založenou na důvěře. Osobně jsme se s některými již mnohokrát setkali a uzavřeli oboustranně výhodné spolupráce.

 

Díky navázání dlouhotrvajících pracovních vztahů můžeme klientům poskytnout záruku profesionálního přístupu, doplněnou o nadstandardní komunikaci. V případě, že zvažujete možnost využít influencer marketing, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme vybrat vhodnou tvář pro vaše podnikání a zajistit vše potřebné kolem.

David Šipka
Sdílet