Jak propagovat web v roce 2025

Marketing
03/11/2024 David Šipka
Sdílet

Propagace webu v roce 2025 je jedna ze základní cest k úspěšnému podnikání. Existuje mnoho variant a cest, jak k prosperující propagaci přistupovat. Základem ovšem zůstává, propagovat, propagovat a propagovat.

V naší agentuře zastáváme názoru, že prezentovat své produkty formou online reklamy je nejvhodnější a de facto nejjednodušší formou docílení zisku. Je třeba mít ale na paměti, že nic není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.

Jak praví mnohokrát řečená poučka, i sebelepší produkt si bez propagace nenajde svého zákazníka. Způsoby, jak na efektivní propagaci se odvíjí od business cílů, potenciálu na trhu, možností a samozřejmě finančních prostředků.

Sebelepší produkt si bez propagace nenajde svého zákazníka. 

Strategie

Základem správně cílené, strukturované a smysluplné propagace webu v roce 2025 je sofistikovaná marketingová strategie. 

 

Nástin strategie se nedá zobecnit, jelikož se do ní promítá mnoho faktorů. Je velký rozdíl, jestli jste eshop, finanční poradce a nebo restaurační zařízení. Můžeme ovšem konstatovat, že i za málo peněz se dá zahrát mnoho muziky. ALE! Je důležité:

  • primárně formulovat reálný business plán a aktuální stav vašeho podnikání

  • je důležité stanovit tržní potenciál a jeho možnosti

  • definovat kupní hodnotu produktu a jeho maržovost

  • mít na mysli klady i zápory produktu a zvýraznit jeho pozitivní stránky

  • zhodnotit mírů nákladů na celkový provoz a od něj se odvíjející možný vklad do marketingu a jeho návratnost 

  • vyhodnotit sílu produktu a jeho konkurenceschopnost 

  • nastavit pevný strategický postup

  • implementovat vhodnou nabídku pro potenciálního zákazníka

  • pracovat se uživateli podle jejich potenciálu a nákupního cyklu

  • mít na paměti možnou sezónnost a působit s ní 

  • nezapomínat na cross sell a zpětnou uživatelskou vazbu

  • pečlivá analýza klíčových výrazů pro podnikání, její segmentace a implementace

Možnosti

Jestliže jsme si stanovili výše uvedené body a uvedli jsme je do kontextu, zbývá vybrat vhodné kanály a média, jakými budeme produkt propagovat. Existuje mnoho variant a způsobů, kterými můžeme výsledku docílit.Je třeba důmyslně dbát na postup strategie a dodržovat stanovené kroky. Přestože se to může zdát jako klišé, rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými podnikateli nedělá síla produktu, ale jeho dobře stanovená strategie.

 

Pokud bychom měli zmínit obecný standard, který se dá do propagace implementovat, bavíme se nejčastěji o reklamě ve vyhledávání (Google, Seznam, popřípadě Bing, apod) a obsahové reklamě. Ta se dá umístit jednak do zmíněných reklamních systémů, ale zde nastupují na řadu také sociální sítě (nejčastěji Facebook, Instagram, LinkedIn). 

Těchto pět médií zasáhnou více než 95% tuzemského internetu a mají tak největší potenciál akvizice potenciálních zákazníků. Záměrně jsme použili výraz potenciálních zákazníků, nikoli uživatelů.

 

Uživatele vám na webové stránky dokáže dovést každý druhý lajk. Dostat ovšem relevantní publikum na svůj web je už tvrdší oříšek, a to primárně v obsahové síti (bannerová reklama) a sociálních sítí. V tomto ohledu bývají nejrelevantnější reklamy ve vyhledávací síti, jelikož uživatel zadává přímo klíčové výrazy, které se mohou týkat vašeho podnikání. Ty získáme uvedenou klíčovou analýzou výrazů, které se týkají vašeho businessu. Varianty jednotlivých platforem si rozebereme blíže.

Google

Vyhledávací síť na Google patří mezi základní pilíře online marketingu a tvoří jednu z nejefektivnějších strategií jak propagovat web v roce 2022. Vzhledem k jeho masovému užívání napříč populací, oblíbenosti a také informací, které o uživatelích uchovává, se řadí na první příčku.

 

V případě standardního vyhledávání využijeme Google ke zprostředkované a cílené reklamě na vyhledávací výrazy, které řadíme do reklamní aukce. Ano, čtete správně. Google, stejně jako ostatní reklamní platformy fungují na principu aukcí a první příčky umístěné reklamy se jednoduše draží na základě finančních nabídek. Aby to ale nebylo tak jednoduché, figurují v aukci také mnohé další proměnné, jako je například relevance reklamního sdělení, kvalita vstupní stránky, množství rozšíření reklamy, apod.

 

Je důležité nezapomínat na fakt, že ačkoli je vaše podnikání jakékoli, je velice pravděpodobné, že se ocitnete v silně konkurenčním segmentu. Tomu musí také odpovídat atraktivita a textové reklamní sdělení, které učiní vaši reklamu přitažlivější než konkurenční. Pozn.: V marketingovém žargonu o této přitažlivosti mluvíme, že reklama musí být jednoduše sexy.

 

Reklamu lze také umístit do obsahové sítě. Tu můžeme obsáhnout dvěma základními způsoby. Klasickou formou předdefinovaných formátů vizuálního sdělení, anebo tzv. responzivním formátem reklamy. Ta se skládá z kombinací vizuálů, nadpisů a popisů a znovu jsou skládány a optimalizovány podle aktuálního umístění a nejvhodnějších kombinací.

 

Všechny zmíněné formáty reklam se skládají do reklamních kampaní, sestav, skupin a  podskupin, a to podle zvoleného formátu. Na kampaně se dá aplikovat široké spektrum strategií, podle níž jsou aukční nabídky přiřazovány a optimalizovány. Je důležité klást důraz na výběr vhodné strategie a správného nastavení kampaní. 

 

Robotické učení reklamního systému Google je již na tak vyspělé úrovni, že se samo učí a podle správného nastavení cílí k vylepšování výsledků reklamy. On sám Google je totiž dobrý podnikatel a uvědomuje si, že pokud bude mít reklama optimální výsledky, budou ji inzerenti nadále využívat a v ideálním případě zvyšovat své rozpočty. Je to tedy ve výsledku win – win situace.

Seznam

Reklamní systém na Seznamu, Sklik, již není tak sofistikovaný jako Google, ale rozhodně by byla chyba vynechávat ho z marketingové strategie. Podle aktuálních dat vyhledávač Seznamu využívá stále více než 12% uživatelů českého internetu, což rozhodně není zanedbatelná skupina. V reklamní síti Seznamu můžeme stejně jako na Google využívat reklamy ve vyhledávání na klíčová slova a bannerovou reklamu

 

Oproti Google má Seznam více využívanou a také často více konverzní obsahovou síť. Je to z důvodu masovějšího pokrytí nasmlouvaných webových portálů, kde se může bannerová reklama zobrazovat, jako je například samotný seznam.cz, novinky.cz, atd. 

 

Pokud se bavíme o vyhledávací síti, princip aukcí je de facto stejný, pouze zde není nabídka strategií, jako na Google. Seznam disponuje pouze standardní manuální strategií nabídek, kdy si ceny na jednotlivá klíčová slova stanovujete sami. Stejně tak je to v obsahové síti. Také Seznam disponuje produktovými inzeráty, které jsou ve spojení se zbožovým srovnávačem zboží.cz.

 

Pokud bychom mohli vypíchnout velmi atraktivní formu inzerce Skliku, jedná se o kombinovanou formu reklamy, tzv. nativní reklamu. Seznam nabízí tuto formu reklamy ve vizuální podobě jedné z její variant, která se téměř totožně zobrazuje jako článek přímo na hlavní úvodní stránce portálu seznam.cz. Ta má z našich zkušeností vysokou míru úspěšnosti, a proto by byla škoda nezařadit ji.

Facebook a Instagram

Reklama na sociálních sítích je oproti reklamě ve vyhledávání zcela jiný reklamní formát. Dalo by se říct, že je obdobou obsahové reklamy, má ovšem zcela jiné parametry a systém řízení reklam. Propagovat příspěvek na Facebooku a Instagramu je díky naprosté jednoduchosti možné pro každého. Zacílit ale reklamu na relevantní publikum je úkol těžší.

 

Facebook, stejně jako Google, nabízí širokou škálu možností propagace. Od pouhého maximalizování zobrazení, návštěvnosti stránek, instalace aplikace až po nákup přímo ve Facebook marketplace. To nám otevírá vysokou variabilitu příležitostí. 

YouTube

Dalším způsobem, jak propagovat web v roce 2025, je inzertní platforma YouTube, která naopak spadá pod Google a dá se obsáhnout v Google kampaních. Zároveň ale funguje jako samostatná síť a mělo by se k ní také podle toho přistupovat. 

Jak ze samotného účelu YouTube vyplývá, funguje primárně a pouze na inzerci videoreklam. Dalo by se říct, že je to taková obsahová video síť s vysokým dosahem. Výhodou Youtube je, že je uživatel (oproti ostatním platformám) nucen na vaši reklamu koukat minimálně 6 vteřin svého života a dá se mu tak nejdůležitější sdělení předat. 

 

Možnou menší nevýhodou tohoto kanálu se může zdát, že uživatelé, kteří na videa koukají , mají pravděpodobně v plánu jinou aktivitu, než kliknout na vaši reklamu. Tato nevýhoda se dá ale jednoduše přetavit ve výhodu tak, že si sama vyselektuje člověka, kterého vaše reklama zaujme a na reklamní sdělení klikne.

Ostatní reklamní platformy

Za zmínku určitě stojí sociální síť LinkedIn, která se nejvíce hodí pro B2B podnikatelské segmenty. LinkedIn je profesní sociální síť, kterou využívají nejčastěji manažeři, živnostníci, firmy a všichni, kteří budují business jinou formou než na standardního koncového zákazníka. Funguje podobně jako Facebook s rozdílem, že můžeme reklamu cílit na konkrétní podnikatelské segmenty, pracovní pozice, společnosti, apod. 

 

Ze sociálních sítí je nutné nezapomenout na poměrně mladou síť TikTok, která si postupně buduje své místo v marketingovém světě. Její nejpočetnější skupinou uživatelů je populace mladších generací, nalezneme zde ale také starší generace. Je specifická ve svém obsahu, a proto je nutné k reklamního sdělení také tak přistupovat. TikTok slouží k primárnímu účelu uživatele pobavit zábavným videoobsahem, a tak pro optimální výkon reklamy by měl její obsah kategoricky zapadat. Každým rokem je Tiktok atraktivnějším pro inzerenty, jelikož je oproti ostatním platformám levný a vytváří nový unikátní způsob, jak propagovat web v roce 2022.

 

Pro eshopy jsou důležité zbožové srovnávače, jako je např. Heuréka, Zboží.cz Glami a nebo například obchodní dům Amazon. Rozhodně byste v případě, že prodáváte zboží, neměli ve strategii zapomínat a doporučujeme s nimi pracovat. Můžete zde odchytit další potenciální zákazníky, kteří jsou ve svém nákupním cyklu často připraveni dokončit konverzní akci.

Remarketing

Důležitou a velmi podstatnou součástí každé online marketingové strategie je remarketing. Zakládá se na znovu oslovení uživatelů, kteří například navštívili váš web, viděli vaše video nebo přidali produkt do košíku, ale nenakoupili. Remarketing nabízí všechny zmiňované reklamní systémy a je tedy na nastavené strategii, na kterém z nich a jakým způsobem ho budete využívat.

 

Slouží k připomenutí vašich služeb/produktů, k opětovnému oslovení uživatele, anebo nabídnutí speciální, konkrétní nabídky. Znovu se nedá paušálně říct, jak k němu přistupovat. Vše se odvíjí od nákupní fáze a připravenosti uživatele znovu se vrátit na vaše stránky a provést konverzi.

 

Dá se využívat formou textových sdělení doplněných o vizuální stránku, videí, nabídnutí slevového voucheru, anebo zdarma přístupného obsahu, například výměnou za kontakt.

Email marketing

Sběr kontaktů je jedním z klíčových hybatelů internetového marketingu. Dá se následně jednoduše přetavit v emailový marketing. Mnoho specialistů ho označuje za nejvýnosnější formu marketingu. A né nadarmo. Jakmile máte na uživatele jeho emailovou adresu, nejčastěji to značí, že o váš produkt uživatel projevil zájem, nakoupil u vás či využil vašich služeb. Jednoduše řečeno, zná vás. 

 

Nejedná se o akviziční část marketingové strategie, nýbrž se zde často bavíme o cross sellingu. Můžete jednoduše zaslat novou nabídku, zvýhodněné nabídky či výzvu k akci. Emailový marketing je často diskutovaným tématem v ohledu na četnost zasílaných emailů. Někteří volí strategii agresivní a můžete se tak setkat s tzv. spamováním.

 

Jiní volí bezpečnější cestu zasílání reklamního sdělení méně často, až sporadicky. Nedá se jednoznačně říct, že ta či ona varianta je správná, nebo špatná. Důležitá je zde znovu strategie a důsledné plánování, jakým způsobem emailový marketing využít a zapojit do celkového dlouhodobého záměru.

SEO

Do celkové marketingové strategie rozhodně zapadá již zmiňovaná práce na optimalizaci webových stránek pro vyhledávače, neboli SEO. Jednám se o dlouhodobou a těžkou práci, která není vidět hned. SEO je postupné, jeho návratnost je delší, ale z výhledové perspektivy se vyplatí. 

 

Ve zkratce se jedná o tzv. zaindexování vašich, stránek a podstránek pro vyhledávače jako je Google, Seznam a navyšování organických pozic ve vyhledávání. Laicky řečeno se jedná o to “být vidět co nejvýš zadarmo”.

 

Veskrze správně optimalizovaný web funguje lépe než placená reklama ve vyhledávání. Docílit ovšem tak vysokého skóre zdarma není. Pro vysoké pozice ve vyhledávání je důležité mít správně nastavené nadpisy, popisy a textace produktových popisků, mít důvěryhodný web, dostatečně kvalitní obsah pro uživatele, zpětné odkazy a obecně perfektní skóre pro robotické systémy vyhledávačů.

Analytika

Neodmyslitelnou součástí každé strategie je webová analytika. Ta vám umožní pochopit uživatele, testovat změny a vyhodnocovat dílčí strategické cíle. Je nesmírně důležité tento nástroj správně využívat a získaná data správně aplikovat v rozvoji vašeho businessu.

Nejčastěji používaný analytický nástroj jsou Google Analytics, označované v aktuální generaci jako GA4.

 

Google Analytics nabízí komplexní datovou analytiku od měření uživatelské aktivity na základě atribučních modelů, sledování funkčnosti a atraktivnosti stránek, článků, produktů, či sledování změn chování. Z dat můžete vyčíst, o které produkty je největší zájem, u kterých je naopak vysoká míra okamžitého opuštění a optimalizovat na základě těchto dat vaše portfolio, pracovat s cenotvorbou, vybírat akční nabídky, apod. Precizní vyhodnocování vám může efektivně urychlit cestu k zisku a naopak vyhnout se zbytečným ztrátám.

Na co si dát pozor

Při aplikaci a realizaci marketingové strategie v online prostředí je třeba vyvarovat se zbytečných chyb, které vás připraví jak o vaše vlastní finanční prostředky, tak o potenciální zisk. Konkrétně máme na mysli nerozvážné investice do špatně zvolených kampaní či reklamních systémů, přílišný tlak na uživatele, špatně zvolené reklamní znění nebo časté nedodržení a špatné nastavení strategických kroků.

 

V marketingu v roce 2024 se také nevyplácí usínat na vavřínech a nechat vaše kampaně stagnovat. Zároveň rozhodně není vhodné dělat uspěchané kroky a přílišné časté změny, ale nechat kampaň beze změny a pravidelné optimalizace.

 

Důležitou součástí každé online strategie jsou také inovace, a to jak ze strany uživatelů, tak ze strany formátů a využitých kanálů. Vhodné je také využívat nástroje, které vám ulehčí práci a zautomatizují jednotlivé kroky. Zkrátka, komu se nelení, tomu se zelení. Online marketing je proměnlivý, trh je proměnlivý a je třeba k tomu také tak přistupovat. Je důležité sledovat nejnovější trendy a využívat je (reklamní systémy vás za to odmění). 

 

Svět online marketingu je krásný a plný možností, jak projevit kreativitu a obchodní umění. Stejně tak je neúprosný a tvrdý a zbytečné chyby na sebe nenechají dlouho čekat. Pokud se chybám chcete vyvarovat, neváhejte nás oslovit.

David Šipka
Sdílet