Jak propagovat eshop v roce 2025
Provozovat eshop v roce 2025 není zrovna lehký úkol. Ať už podnikáte v jakémkoli segmentu, je velmi pravděpodobné, že se ocitáte v silně konkurenčním prostředí. Je důležité myslet na to, že lidé mají často desítky až stovky možností, kde stejné nebo podobné produkty koupit.
Jeden z nejjednodušších způsobů, jak propagovat e-shop, je nabídnout uživateli vždy něco navíc, odlišit se a hlavně být vidět.
Jakmile poroste váš tržní podíl, můžete zvyšovat své investice, což jde ruku v ruce s růstem vašeho podnikání. Proto je důležité dobře se orientovat v možnostech reklamních platforem a způsobů propagace, které vám s expanzí podnikání pomohou. Díky reklamě na internetu budou vaše produkty na očích, můžete budovat svůj brand v daném odvětví a generovat zisk.
Než si ale podrobněji rozebereme hlavní možnosti, jak propagovat e-shop, ještě se u něho na chvíli zastavme.
Jakmile poroste váš tržní podíl, můžete zvyšovat své investice.
Jak na e-shop
Váš e-shop měl být pro uživatele co nejjednodušší, intuitivní, ale zároveň by mu měl podat všechny potřebné informace, aby nákup proběhl právě u vás. Nehledě na to, že i sám Google hodnotí tato kritéria a na základě nich rozhoduje, zda váš e-shop bude podporovat, nebo ne. Touto pomyslnou podporou je na mysli, jaké pozice ve vyhledávání vám budou robotické systémy přiřazovat a jakou relevanci vám přiřadí.
Dbejte na pravidlo, že v jednoduchosti je síla. Vrátí se vám to nejen v samotných tržbách.
Myslete na to, že udržení zákazníků je jedním z klíčových faktorů nejen online podnikání a z dlouhodobého hlediska mají vracející se uživatelé vyšší hodnotu. Proto si své zákazníky hýčkejte, pracujte s nimi a jednoduše jim dávejte i něco navíc.Přidejte do zásilky např. malý bonus, osobní poděkování nebo drobnou slevu na další nákup. Věřte, že se vám takový přístup vrátí.
Důležitá je také cenotvorba. Vaše produkty by měly mít konkurenceschopnou cenu. Zhodnoťte si samotnou maržovost a ceny vašich obchodních rivalů. Ať se už se rozhodnete nastavit cenu jakkoli, zkuste trochu vystoupit z davu.
Rozprostření napříč kanály
Vzhledem k nadměrné šíři světa internetu existuje mnoho způsobů, jak k samotné propagaci přistupovat a výběr inzertních médií stále roste. Můžeme ale říct, že mezi nejzákladnější (a také plně dostačující) reklamní platformy řadíme Google Ads, Sklik a META (Facebook, Instagram a další). Zmíněné reklamní systémy vám umožní zasáhnout více než 90 % tuzemského internetu a obsáhnout důležitá nákupní místa online podnikání. Než přejdeme
k samotné propagaci, pojďme si shrnout, co budete pro reklamu na internetu potřebovat.
-
hotový a funkční e-shop
-
vygenerovaný, správné informačně doplněný, produktový feed
-
analýzu klíčových slov
-
důkladnou analýzu potenciálu, možností a rizik
-
stanovenou marketingovou strategii
-
založené účty na reklamních platformách
-
chuť, kreativitu a výdrž pro vytváření a optimalizaci vašich kampaní
K propagaci svého e-shopu využijte základní varianty reklamy na internetu. Produktovou reklamu, reklamu ve vyhledávání, obsahovou reklamu na inzertním prostoru webových stránek a sociálních sítí a srovnávače zboží.
Produktová reklama
Produktové reklamy patří mezi nejúspěšnější formu propagace. Konkrétně ji můžeme vidět v prostoru vyhledávání Google nákupů a oddílu Seznamu, Zboží.cz. Oproti standardní reklamě ve vyhledávání mají produktové reklamy jednu zásadní výhodu. Jsou nabízeny dynamicky a zobrazují se nejen v textové podobě, ale hlavně vizuální. Lidé tak na první pohled vidí vizuální podobu produktu a reklama je tak atraktivnější na proklik.
V Google se jedná o kampaně Google nákupy. Stačí nahrát produktový feed a defakto máte hotovo. Na výběr totiž máte mezi klasickou nákupní kampaní, kde si sami stanovujete aukční cenu na jednotlivé produkty, anebo již zmíněnou chytrou kampaň, která ceny tzv. bidy generuje sama a také PMAX variantu kampaně.
Doporučujeme rozsegmentovat si reklamní sestavy na jednotlivé kategorie a podkategorie pro lepší přehled v samotné kampani a také pro možnost optimalizace ziskových produktů.
V rozhraní Seznam reklamy, Skliku, najdeme produktový typ kampaní pod názvem produktová kampaň. Ta se následně zobrazuje obdobně jako na Google nákupech.
Reklama ve vyhledávání
V případě reklamy ve vyhledávání můžeme stejně jako výše využít Google a Seznam reklamních systémy. Budete tak součástí zprostředkované a cílené reklamy na vyhledávací výrazy, které řadíme do reklamní aukce. První příčky umístěné reklamy se jednoduše draží na základě zmíněných bidů.
Aby to ale nebylo tak jednoduché, figurují v aukci také mnohé další proměnné, jako je například relevance reklamního sdělení, kvalita vstupní stránky, množství rozšíření reklamy, apod.
Je důležité nezapomínat na fakt, že ačkoli je vaše podnikání jakékoli, je velice pravděpodobné, že se ocitnete v silně konkurenčním segmentu. Tomu musí také odpovídat atraktivita a textové reklamní sdělení, které učiní vaši reklamu přitažlivější než konkurenční.
Obsahová reklama
Dalším způsobem, jak propagovat e-shop, je umístění reklamy do obsahové sítě. Tu můžeme zacílit dvěma základními způsoby. Klasickou formou předdefinovaných formátů vizuálního sdělení, nebo tzv. responzivním formátem reklamy. Ten se skládá z kombinací vizuálů, nadpisů a popisů a znovu jsou skládány a optimalizovány podle aktuálního umístění a nejvhodnějších kombinací.
Vaše reklamní vizuály se mohou následně zobrazovat podle vámi zvolených kritérií. Variantami mohou být tématické weby, zájmy možných publik, lidé, kteří nedávno vyhledávali určitá klíčová slova, a nebo jednoduše volně tak, jak uznají reklamní systémy za vhodné.
Sociální sítě
Reklama na sociálních sítích je oproti reklamě ve vyhledávání zcela jiný reklamní formát. Dalo by se říct, že je obdobou obsahové reklamy, má ovšem zcela jiné parametry a systém řízení reklam. Například možností propagace v prostředí Facebooku a Instagramu je široká škála od maximalizace zobrazení a návštěvnosti stránek, instalaci aplikace, přímý nákup a další. To nám otevírá vysokou variabilitu příležitostí.
Vzhledem ke sběru uživatelských informací Facebookem nám reklamní systém dovoluje velmi precizně cílit na potenciální zákazníky. Můžeme například zasáhnout část populace ve věku od 20 – 30, pouze ženy, které vlastní mobilní telefony značky Apple, se zájmem
o módu a luxusní značky, bydlící v Olomouckém kraji. Na první pohled se tak může zdát, že reklama na Facebooku je jednoduchá a odchytit na ní budoucí zákazníky je snadným úkolem. Musíme si ale uvědomit fakt, že oproti reklamě ve vyhledávací síti, kde uživatelé přímo vyhledávají konkrétní výrazy (je tedy velká pravděpodobnost že o produkt zajímají), na Facebooku zachycujeme nejčastěji uživatele ve fázi, která je ještě daleko od fáze nákupní.
Je to tzv. chladná návštěvnost, tedy lidé, kteří o vašem produktu nevědí, neznají ho a ani nejsou připraveni přidat ho do košíku. K akvizici na Facebooku / Instagramu je te tedy nutné přistupovat s tímto vědomím a brát na něj ohled i zřetel. Je ale nutné konstatovat, že je to v současnosti nejlepší akviziční kanál k tomu, jak propagovat e-shop. Pro maximalizaci efektu doporučujeme využívat líbivé vizuály, které zaujmou, textace, které uživatele motivují
k dočtení, a také zkoušky různých variant publik.
Srovnávače a vyhledávače zboží
Srovnávače zboží jsou taktéž samotnou kapitolou. Univerzálním a nejpoužívanějším srovnávačem u nás je Heureka. Nejvhodnější je k ní přistupovat dlouhodobě a budovat organické vysoké hodnocení na tomto srovnávači. Ten vás odmění vysokými pozicemi, aniž byste zde museli inzerovat reklamu. Než hodnocení nasbíráte budete se muset pro začátek spokojit opět s reklamní aukcí, kterou vám Heureka umožní. Zde si stejně jako na Google a Seznamu stanovujete inzerované produkty, ovšem oproti nim je řadíte do kategorií, budujete produktové listy a tvoříte si tím vlastní portfolio přímo na Heurece.
Existují také další srovnávače zboží, které jsou už více specifikované. Například, pokud prodáváte oblečení, doporučuji využít srovnávač Glami.cz. V případě nábytku můžete vaše produkty propagovat na Favi.cz. Oba specifikované vyhledávače fungují obdobně.
Remarketing
Důležitou a velmi podstatnou součástí prodejního cyklu e-shopu a jak e-shop propagovat je remarketing. Zakládá se na opětovném oslovení uživatelů, kteří například navštívili váš web, viděli produkty nebo je přidali do košíku, ale nenakoupili.
Remarketing nabízí všechny zmiňované reklamní systémy a je tedy na nastavené strategii, na kterém z nich a jakým způsobem ho budete využívat. Slouží k připomenutí vašich produktů, k opětovnému oslovení uživatele, nebo nabídnutí speciální, konkrétní nabídky.
Jeho podoba a pojetí se odvíjí od nákupní fáze a připravenosti uživatele znovu se vrátit na vaše stránky a provést konverzi. Dá se využívat formou textových sdělení doplněných o vizuální stránku, videí, nabídnutí slevového voucheru, anebo zdarma přístupného obsahu, například výměnou za kontakt.
Email marketing
Sběr kontaktů je jedním z klíčových hybatelů internetového marketingu. Dá se následně jednoduše přetavit v emailový marketing. Mnoho specialistů ho označuje za nejvýnosnější formu marketingu. V době, kdy se přemýšlí o konci cookies třetích stran to platí dvojnásob.
Pro efektivní sběr mailů doporučujeme na konec košíku zahrnout možnost zaškrtnutí odebírání newsletterů výměnou za určité výhody. Můžete jednoduše zaslat zvýhodněné nabídky, informovat o rozšíření portfolia nebo nabídnout například dopravu zdarma při další objednávce.
Emailový marketing je často diskutovaným tématem v ohledu na četnost zaslaných emailů. Někteří volí strategii agresivní a můžete se tak setkat s tzv. spamováním. Jiní volí bezpečnější cestu zasílání reklamního sdělení méně často, až sporadicky. Nedá se jednoznačně říct, že ta či ona varianta je správná, nebo špatná. Důležitá je zde znovu strategie a důsledné plánování, jakým způsobem emailový marketing využít a zapojit do celkového dlouhodobého záměru. Nejčastější používanou službou pro emailový marketing u nás je Mailchimp a Ecomail.
SEO
Do celkové marketingové strategie rozhodně zapadá již zmiňovaná práce na optimalizaci webových stránek pro vyhledávače, neboli SEO. Jedná se o dlouhodobou a těžkou práci, která není vidět hned. SEO je postupné, jeho návratnost je delší, ale z výhledové perspektivy se vyplatí.
Ve zkratce se jedná o tzv. zaindexování vašich, stránek a podstránek pro vyhledávače, jako je Google, Seznam a navyšování organických pozic ve vyhledávání. Laicky řečeno se jedná o to “být vidět co nejvýš zdarmo”.
Veskrze správně optimalizovaný web funguje lépe než placená reklama ve vyhledávání. Docílit ovšem tak vysokého skóre zdarma není. Pro vysoké pozice ve vyhledávání je důležité mít správně nastavené nadpisy, popisy a textace produktových popisků, mít důvěryhodný web, dostatečně kvalitní obsah pro uživatele, zpětné odkazy a obecně perfektní skóre pro robotické systémy vyhledávačů.
Analytika
Neodmyslitelnou součástí každé strategie je webová analytika. Ta vám umožní pochopit uživatele, testovat změny a vyhodnocovat dílčí strategické cíle. Je nesmírně důležité tento nástroj správně využívat a získaná data správně aplikovat v rozvoji vašeho businessu.
Nejčastěji používaný analytický nástroj jsou Google Analytics, označované v aktuální generaci jako GA4.
Google Analytics nabízí komplexní datovou analytiku od měření uživatelské aktivity na základě atribučních modelů, sledování funkčnosti a atraktivnosti stránek, článků, a produktů, či sledování změn chování. Z dat můžete vyčíst, o které produkty je největší zájem, u kterých je naopak vysoká míra okamžitého opuštění a optimalizovat na základě těchto dat vaše portfolio, pracovat s cenotvorbou, vybírat akční nabídky, apod. Precizní vyhodnocování vám může efektivně urychlit cestu k zisku a naopak vyhnout se zbytečným ztrátám.
Věříme, že vám tento článek bude dobrým průvodcem možnostmi, které online propagace eshopu umožňuje a pomůže k růstu vašeho podnikání. Nezapomínejte vyhodnocovat, optimalizovat a nabídnout vašim zákazníkům něco navíc. A pokud chcete mít jistotu, že v celém procesu na nic nezapomenete, obraťte se na nás.