Reklama na Facebooku se na první pohled může zdát složitá, ale když pochopíte jak funguje, zjistíte, že se nemáte čeho bát. Jak funguje reklama na Facebooku? Jak reklamu na Facebook vytvořit? A co následné cílení? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, čtěte dál.
Jak funguje reklama na Facebooku?
Spousta lidí má dojem, že reklama na Facebooku nefunguje. To je ovšem velký omyl. V roce 2021 společnost meta vygenerovala zisk 114 miliard dolarů.
Jak reklama na Facebooku tedy vlastně funguje? Otázka má více odpovědí, jelikož mimo reklamu můžeme propagovat i stránky, posty (příspěvky) nebo samotný web.
PPC reklamy na Facebooku jsou cíleny na uživatele podle jejich lokace, demografie, informací na profilu, zájmů a dalších charakteristik, které spočívají ve sběru dat při prohlížení webových stránek.
To je docela změna oproti Google, kde můžete uživatele oslovit podle shody klíčových slov. Na Facebooku můžete naopak lépe oslovit uživatele, kteří vás ještě neznají a měli by zájem o váš produkt či službu.
Ve zkratce tedy vytvoříte svou reklamu (text a design), uděláte novou reklamní kampaň, ve které nastavíte své cílení, spustíte a následně sledujete, jestli je vaše kampaň efektivní.
Vše začíná v Ads Manageru
Než začnete vytvářet Facebook PPC reklamu, budete prvně potřebovat reklamní účet ve Facebook Ads Manageru (správci reklam).
Je to nástroj, ve kterém máte přehled nad všemi kampaněmi, kolik do reklamy každý den investujete a jaký mají vaše kampaně výkon.
Jelikož však nemůžete spouštět reklamy z osobního Facebook účtu, budete si muset prvně založit Facebook Business Page (firemní stránku), který následně můžete propojit i s Instagramem.
Pokud firemní stránku ještě nemáte, musíte profil založit a vyplnit. S tím samozřejmě souvisí přidání loga, kontaktních informací a ideálně vložení i několik základních příspěvků.Až budete mít vše založeno a vyplněno, můžete v Ads Manageru založit svou první kampaň.
Volba cíle kampaně
Při tvorbě vaší nové kampaně na vás vyskočí okno, které po vás bude chtít, ať si zvolíte cíl kampaně.
Na základě výběru bude Facebook pomocí algoritmů optimalizovat vaši kampaň na daný cíl.
Například vlastníte li pražírnu kávy a chcete prodat, co nejvíce kávy přes váš e-shop, zvolíte, aby vaše kampaň byla optimalizována na konverze.
Při každém nákupu na vašem webu přes proklik z reklamy bude Facebook mít lepší informace (data) o tom, jak vypadá váš zákazník a bude hledat jemu podobné uživatele.
Další cíle mohou být třeba instalace mobilní aplikace nebo vyplnění kontaktního formuláře.
Cílení reklamy na Facebooku
Další krokem je zvolit cílovou skupinu. Můžete jich mít samozřejmě více, ale záleží na vašem rozpočtu a trpělivosti. Pokud jste začátečníci a nemáte tušení na koho cílit, doporučuje se experimentování s cílovou skupinou.
Facebook vám s cílením relativně pomáhá. Již při tvorbě publika vám vypočítává, na kolik uživatelů vaše reklama zhruba dosáhne a kolik z ní budete mít přibližně konverzí. Tato metrika se samozřejmě mění podle vašeho rozpočtu a nastavení cílení, a je nutné ji brát jako orientační údaj a ne jako zaručený výsledek.
Pokud nevíte, zda cílit na široké či úzké publikum, zvažte svůj cíl. Pokud chcete prodávat specifický produkt, je lepší cílit na specifické publikum. Pokud však chcete zvýšit povědomí o vaší značce, je lepší cílit na širší, více obecné publikum.
Cílení na Facebooku může být velmi specifické. Vaše možnosti jsou například:
- podle věku
- podle pohlaví
- zdali je uživatel ve vztahu
- zdali uživatel hledá práci
- podle zájmů a koníčků
- přátelé, kteří budou mít narozeniny během brzké doby
- dle dosaženého vzdělání
Dále můžete cílit na uživatele, kteří již navštívili vaše stránky (a mnohem více). Tato možnost je nazvaná Custom Audience (vlastní publikum).
Pokud začínáte, je dobrý nápad zamyslet nad tím, kdo je vaše cílová skupina a nejlépe si těchto skupin vytvořit více. Budete tak moci porovnat výkon kampaní dle různého cílení a určit nejvhodnější z nich.
Jak nakládat s rozpočtem
Pokud nevíte, jak naložit s rozpočtem, máte více možností.
Asi nejpoužívanější forma rozpočtu je denní rozpočet v rámci individuální reklamní sestavy v kampani. To znamená, že pokud nastavíte denní rozpočet 100 Kč, každý den vám Facebook z dané reklamní sestavy utratí maximálně 100 Kč.
Druhou možností je lifetime budget, kterému nastavíte konkrétní rozpočet a čas, jak dlouho poběží kampaň. To znamená, že pokud nastavíte rozpočet na 2000 Kč a kampaň poběží 14 dnů, tak Facebook každý den utratí kolik potřebuje, aby byl rozpočet na konci období vyčerpaný.
Třetí možností je CBO, neboli campaign budget optimization (česky optimalizace rozpočtu kampaně). Narozdíl od dvou předchozích možností můžete CBO využít, když máte více reklamních sestav v jedné kampani a nevíte, jak rozdělit rozpočet. Pokud půjdete CBO cestou, tak si Facebook sám vybere, které sestavě přiřadí kolik peněz z vašeho rozpočtu.
Tvorba FB reklamy
Jak udělat reklamu na Facebooku?
Než se pustíte do tvorby samotného designu a textů, je třeba, abyste si položili několik otázek.
Jak chcete, aby vaše reklama vypadala? Jak se chcete, aby se vaše značka promítala do světa? Jakým způsobem se vaše značka bude vyjadřovat?
Na tyto otázky je lepší si odpovědět ještě předtím, než svou reklamu začnete tvořit.
Například, když chcete prodat novou značku bot, je dobrý nápad v reklamě přidat akční tlačítko ‘koupit’ a vyzývat k nákupu i v textu a kreativě.
Dále si můžete vybrat mezi formáty reklamy. Můžete použít obyčejný obrázek či video s textem a akčním tlačítkem, nebo takzvanou carousel reklamu, kde mohou uživatelé listovat mezi jednotlivými obrázky.
Při tvorbě reklamy každopádně myslete na to, že existují pravidla tvorby. Například text v obrázku nemůže zabírat více než 20 % místa apod. Přečtěte si všechna pravidla a informace o rozlišení.
Sledování výkonu reklam
Poté, co zveřejníte vaši reklamu a dáte ji nějaký čas, aby se usadila, je třeba sledovat, jak se kampani daří.
Sledovat můžete dosah, frekvenci zobrazení či proklikovost reklam, konverze, nákupy a další metriky.
Pokud se svými výsledky nejste spokojeni, musíte zjistit, kde je příčina. Je to důsledek špatného vizuálu, nezájmu, špatného zacílení, nekonverzního webu nebo textů v reklamě?
Analýza těchto dat a následné rozhodování je nejtěžší část, protože vyžaduje zkušenosti.
Sledovat výkon můžete buďto na úrovní kampaní a reklamních sestav, kde máte spíše mikro přehled, nebo na úrovní celého účtu v přehledu účtů, kde máte makro přehled.
Při spouštění reklam však buďte trpěliví, zejména když jsou vaše kampaně ve fázi učení.
Slova na závěr
Mějte s Facebook reklamou trpělivost. Pokud se s inzercí na Facebooku setkáváte prvně, budete muset projít křivkou učení než pochopíte, jak vše funguje. Pokud však vytrváte, určitě dosáhnete výsledků.
Teď, když víte jak na reklamu na Facebooku, se můžete pustit do rovnou akce.
Nezapomeňte vše sledovat v analytikách, používejte obrázky, které zaujmou a optimalizujte své stránky tak, aby byly přívětivé ke konverzím.
Snad už tedy trochu víte jak na Facebook reklamu, takže pokud Facebooku věnujete čas, tak zpravidla do měsíce zjistíte, co u vás funguje a můžete si vybudovat nový kanál pro dlouhodobý příjem konverzí.V případě, že jste zjistili, že nechcete ztrácet čas a energii nastavováním a optimalizací kampaní, kontaktujte nás a zařídíme pro vás kompletně reklamy na Facebooku.